خطر سکته مغزی و آلزایمر در افراد تحصیل کرده

سیناپرس: دکتر اکرام  از دانشگاه اراسموس رتردام در هلند درباره چگونگی کشف این رابطه  می گوید: " مطالعات گذشته نشان داده بود که اختلالات حافظه می تواند ناشی از سکته مغزی باشد، که با توجه به پاتولوژی عروقی مغز ما این پرسش را مطرح کردیم که آیا اختلال حافظه می تواند نشان دهنده ریسک بالای سکته مغزی باشد یا خیر؟"

 

سکته مغزی به دلیل گرفتگی رگ های خونی مغز  توسط لخته های خون (سکته ایشمی) یا ترکیدن رگ های خون (سکته هموراژیک) اتفاق می افتد. گرفتگی رگ ها از رسیدن اکسیژن به مغز جلوگیری می کند و باعث از بین رفتن سلول های مغزی می گردد. براساس گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از  بیماری ها (CDC) سالانه حدود 130،000 آمریکایی  جان خود را به دلیل سکته مغزی از دست می دهند. همچنین براساس گزارش وزارت بهداشت سالانه 43،000 سکته مغزی در ایران اتفاق می افتد.

 

مطالعه جدید که بر روی 9،152 نفر با حدود سنی 55 سال به بالا  انجام شده است، نشاندهنده ارتباط مشخصی بین اختلال حافظه و ریسک بالاتر سکته مغزی بود. این مطالعه در سه گروه انجام شد که شامل گروه افراد با تحصیلات کم، افراد با تحصیلات متوسط و افراد با تحصیلات بالا بود. نتایج نشان داد که افراد با اختلال حافظه، در صورت داشتن تحصیلات بالا 39% ریسک بیشتری برای سکته مغزی دارند.

محققان بر این باورند که یافته هایشان به این معناست که افراد با تحصیلات بالاتر نسبت به تغییرات رفتاری و ذهنی خود آگاهتر از افراد با تحصیلات کمتر هستند و این موضوع باعث می شود اختلالات حافظه معیار مناسب تری برای اندازه گیری میزان خطر سکته مغزی در این جمعیت باشد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا