مُدرنا آزمایش بالینی بر کودکان ۶ ماهه تا ۱۲ ساله را آغاز کرد

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، شرکت مُدرنا اعلام کرد: در این بررسی ، بی خطر بودن و اثر بخشی تزریق ۲ دوز از واکسن کرونای تولیدی خود به نام mRNA-۱۲۷۳ را به فاصله ۲۸ روز در نهایت بر روی ۶ هزار و ۷۵۰ کودک در آمریکا و کانادا بررسی می کند.

این واکسن پیش از این در آمریکا برای افراد ۱۸ ساله و بالاتر مجوز استفاده اضطراری گرفت. مُدرنا هم اکنون در یک بررسی جداگانه که از ماه دسامبر (آذر) آغاز شده است، سرگرم آزمایش واکسن mRNA-۱۲۷۳ بر نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله است.

بررسی اخیر در کودکان با همکاری «انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی» آمریکا (NIAID) و «سازمان پژوهش و توسعه پیشرفته زیستی-پزشکی» (BRADA) انجام می ‌شود.

شرکت‌های فایزر- بایون‌تک و مدرنا از فناوری جدید «پیام‌رسان آراِن‌اِی» یا «mRNA» برای تولید واکسن کووید-۱۹ استفاده کرده‌اند. این ۲ واکسن نخستین واکسن‌ هایی هستند که با استفاده از این روش تولید و به بازار عرضه شده‌اند.

در روش سنتی تولید واکسن‌ علیه بیماری‌های ویروسی معمولا از ویروس ضعیف شده، کشته شده یا اجزای پروتئینی آن برای تحریک سیستم ایمنی بدن انسان استفاده می‌شود. سپس وقتی بدن برای دفعه بعدی با آن ویروس خاص مواجه می‌شود، پادتن (آنتی‌بادی) خاصی تولید می‌کند.

اما برای ساخت واکسن‌ های mRNA نیازی به ویروس نیست (اگرچه مقدار کمی از ویروس برای تعیین توالی ژنوم و آزمایش واکسن استفاده می‌شود)، بلکه بخشی از رمز ژنتیکی ویروس پس از تزریق، به داخل سلول‌های بدن راه پیدا می‌کند و پروتئین شاخکی ویروس را تولید و به سیستم ایمنی ارائه می‌دهد و باعث تولید پادتن و سلول‌های ایمنی تی برای مبارزه با بیماری می‌شود.

بنابراین وقتی سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود، پروتئین شاخکی ویروس و پیام‌رسان آراِن‌اِی از بین می‌روند، ولی پادتن‌ برای محافظت آتی در بدن می‌ماند.

شرکت بیوتکنولوژی مُدرنا آمریکا اوایل فروردین ۱۳۹۹ آزمایشاتی برای تولید واکسن مقابله با کرونا انجام داد؛ تزریق این واکسن به موش‌ها که mRNA-۱۲۷۳ نام دارد، مانع ورود ویروس کرونا به ریه آنها شد.

در اردیبهشت این آزمایش روی انسان انجام شد و نتایج به دست‌آمده روی هشت داوطلب سالم نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و می‌تواند یک ایمنی قوی در بدن این افراد ایجاد کند.

 این شرکت آمریکایی مرحله دوم آزمایشات واکسن mRNA-۱۲۷۳ را در اواسط خرداد روی ۶۰۰ داوطلب انجام داد که با نتایج مثبتی همراه بود. مرحله سوم آزمایشات این واکسن اوایل تیر روی ۳۰ هزار نفر انجام شده است.

واکسن mRNA-۱۲۷۳ با همکاری انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های مسری توسعه یافته و آزمایشات بالینی آن با کمک انستیتوی ملی سلامت آمریکا انجام شده است.

 ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.

ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic)  به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا