زباله ۳هزارکیلویی در مدار زمین

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان فضایی ناسا،  طی روزهای گذشته کنترل کننده های ماموریت ایستگاه بین المللی فضایی در هوستون به بازوی رباتیک Canadarm2 دستور دادند یک پالت خارجی را که با ۹/۲  تن باتری نیکل-هیدروژن پر شده بود ، در مدار زمین آزاد کند.
ناسا طی بیانیه ای در رابطه با این عملیات گفت: این  زباله بزرگ بدون هیچ مشکلی و به راحتی از ایستگاه بین المللی فضایی دور شده و قبل از سوختن بی خطر در جو ، بین دو تا چهار سال به دور زمین خواهد چرخید.
لیا چیشایر ، نماینده ناسا در این رابطه  تأیید کرد که این پالت بزرگترین جسم از نظر جرمی است که تا کنون از ایستگاه بین المللی فضایی  خارج شده است. به گزارش سیناپرس،ناسا این شی را زیر نظر داشته و اطمینان می دهد هیچ خطری از سوی این شی عظیم متوجه ایستگاه بین المللی فضایی و ماهواره های موجود در مدار زمین نخواهد شد.
به گزارش سیناپرس، زباله های فضایی که طی چندین دهه فعالیت انسان در مدار زمین رها شده اند، اکنون تبدیل به یک معضل در پیشبرد برنامه های توسعه فضائی کشورهای گوناگون شده و در برخی موارد موجب بروز مشکلاتی در ماموریت های فضائی می شوند.

در حال حاضر وجود حجم زیاد ماهواره های از رده خارج ، ادوات و تجهیزات دور ریز ایستگاه های فضائی و سایر تجهیزات ساخته شده توسط انسان که در مدار کره زمین قرار دارند تبدیل به یک معضل جدی برای فضانوردان و فضاپیماهای ساخت بشر شده است. 
عمده اشیای غیر مفید موجود در مدار زمین عبارتند از : راکت های فضاپیما ، ماهواره های از رده خارج ، بقایای وسایل نقلیه فضایی و زباله ها و قطعات فضاپیماها و ماهواره های موجود در مدار زمین که کارشناسان، در شرایط فعلی وزن کلی این زباله های فضایی را ، نزدیک به صد هزار تن تخمین زده اند .
بر اساس آمارهای موجود؛ بیشترین میزان زباله های فضائی موجود در مدار زمین به سه کشور روسیه ؛ ایالات متحده آمریکا و چین تعلق دارد.

به گزارش سیناپرس، هم اکنون بیش از ۱۷ هزار و ۴۷۲ شی ساخته شده توسط انسان در نزدیکی کره زمین و در مدار این سیاره سرگردان هستند . در میان این تعداد شی موجود در مدار زمین تنها  حدود یک هزار و پانصد عدد در حال فعالیت بوده و مابقی آن ها به تعداد ۱۶هزار و ۳۰قطعه ، زباله محسوب می شوند که در بین آن ها  دو هزار و ۶۸۹ ماهواره از رده خارج وجود دارد .  
مترجم: حمید تعالی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا