صنایع فرهنگی عبارت جدید در ادبیات برنامه ریزان کشور

به گزارش سیناپرس، مراسم انعقاد تفاهم‌ نامه همکاری میان پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن روز دوشنبه، بیست و پنجم اسفند ماه سال جاری با حضور دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رئیس مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی؛ مهندس افشین کلاهی، رئیس کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق بازرگانی؛ دکتر ابراهیم نبیونی معاون فناوری مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی و مجید سروش رابطه میان این مجموعه با اتاق بازرگانی برگزار شد.

ایمانی در این جلسه با اشاره به گسترش همکاری های مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی با مراکز و سازمان های گوناگون در راستای تجاری سازی فرهنگ گفت: خوشبختانه امروز بر خلاف گذشته عبارت «صنایع فرهنگی» در ادبیات برنامه‌ ریزان کشور وارد شده است. تاکنون با دستگاه‌های مختلف همکاری های زیادی به ویژه در زمینه های حمایتی و سرمایه گذاری در راستای تجاری سازی فرهنگ داشتیم. به اعتقاد من نیل به این هدف با ایجاد همکاری های مشترک با اتاق بازرگانی مسیر را راحت تر خواهد کرد.

وی ادامه داد: همواره صنایع فرهنگی ما برای خارجی ‌ها بسیار مورد توجه بوده است، اما تاکنون هماهنگی میان بازار تولید و صادرات وجود نداشته است؛ پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با اهدافی چون رفع شکاف‌های موجود میان تولید و صادرات محصولات فرهنگی به توسعه این صنایع و کسب بهره اقتصادی به نفع کسب و کارهای داخلی  کمک شایانی خواهد کرد. گفتنی است، یکی از واحد های این مجموعه در جزیره کیش، هم در بخش تولید و هم در بخش بازدید و فروش و صادرات اقدامات شایانی را در پیش گرفته است و اخبار خوبی در این زمینه در راه است. در واقع ‌خواهیم در کنار همدیگر رونق اقتصادی را در بحث صنایع فرهنگی تجربه کنیم.

به گفته ایمانی؛ مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی قصد دارد با تمامی ظرفیت های فرهنگی کشور، محدودیت های درآمد نفتی کشور را به نوعی حل کند.

وی ادامه داد: صنایع فرهنگی کمک حال خوبی برای اقتصاد می‌ تواند باشد و این مجموعه در تلاش است در حوزه بین‌المللی فعالیت بیشتری داشته باشد؛ لازم به ذکر است، معاونت علمی ریاست جمهوری  در این راستا همکاری های خوبی را با ما رقم زده است.

نبیونی در این جلسه ضمن اشاره به فعالیت‌ های صورت گرفته در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی گفت: اکنون نزدیک به ۶۰ شرکت در این مجموعه فعالیت دارند؛ با توجه به اینکه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی از شرکت ها و دانش بنیان های خلاق حمایت می‌کند، در تلاش است که این خلاقیت ها را به شکوفایی برساند و گفتنی است، واحدهای این مجموعه در استان هایی چون زنجان، شیراز و کیش هم در حال فعالیت هستند.

وی در ادامه افزود: هر فعالیتی که در استان ها انجام گرفته است، می‌تواند زمینه خوبی را برای اجرای نمایشگاه ها برای توسعه تجارت فرهنگ از سوی شرکت های خلاق باشد.  

الزام اجرایی شدن تفاهم نامه ها

در ادامه کلاهی با اشاره به الزام اجرایی شدن تفاهم نامه ها گفت: چند موضوع مشخص در راه اجرایی شدن میان تفاهم نامه ها وجود دارد، ابتدا بحث ایجاد تشکل در صنایع خلاق است. امروز نزدیک به ۵۰ تشکل در صنایع خلاق عضو اتاق بازرگانی هستند که مجمع در اتاق بازرگانی مسئولیت این حوزه را بر عهده دارد. موضوع دیگر همکاری برای توانمند سازی و استقرار تشکل‌های صادراتی است که در این حوزه اتاق بازرگانی فعالیت های بسیاری را مورد توجه قرار داده است.

وی ادامه داد: با توجه به روش ‌های جدید صادراتی و همکاری شرکت های مستقر با یکدیگر این موضوع می تواند بسیار مورد اهمیت باشد که به اعتقاد من باید رویدادهای سالانه را برای آن طراحی کرد. همچنین بحث طرح صنایع خلاق در مجلس از دیگر مواردی است که در اتاق بازرگانی اهمیت دارد و خوشبختانه ارتباط خوبی با نمایندگان داریم که می‌توانیم در این زمینه هم هم افزایی های موثری داشته باشیم.

در پایان جلسه، این تفاهم نامه همکاری به امضای طرفین رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا