دستاوردهای انجمن‌های علمی به تکامل رساندن ایده‌های علمی باشد

 منصور غلامی روز دوشنبه در آیین اختتامیه جشنواره بین المللی حرکت که در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، افزود: فراهم بودن امکان حضور در سیستم برخط یا از طریق اینترنت، فرصتی برای برگزاری نشست ها به صورت مجازی فراهم کرده است؛ هر چند این امر از روی ناچاری است، اما ظرفیت بزرگی برای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ایجاد کرد.

غلامی با بیان اینکه دانشجویان در انجمن های علمی متعدد، علاقه مندی های خود را پیگیری می کنند، گفت: دانشگاه ها شاید با توجه به آرمان گرایی دانشجویان همچنین انتظارات به حق زیاد و بالای آنها نتوانند همه خواسته های دانشجویان را برآورده کنند، اما با همکاری دانشجویان، بخش زیادی از کاستی ها جبران می شود و قرار دادن این جشنواره ها و فعالیت های مهم، برنامه های دانشگاهی را سال به سال ارتقا می بخشد.

وی ادامه داد: حضور دانشجویان کشورهای خارجی در اختتامیه جشنواره حرکت، یکی از دستاوردهای مهم و بزرگ علم و فناوری در دوره حاضر است که باید آنها را حفظ کنیم و ارتقا دهیم. بر اساس گزارش های معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، حضور مجازی دانشجویان در جشنواره ها بیشتر از دوران حضوری جشنواره ها است.

وزیر علوم با بیان اینکه انجمن های علمی دانشجویی ظرفیت خوبی در دانشگاه ها ایجاد کرده اند، گفت: این انجمن ها اقدامات ارزشمندی انجام دادند و به برجسته کردن آنچه که باید نمود علم، دانش و فناوری داشته باشد، پرداختند. نسل جوان برای آینده تربیت می شود و علاوه بر آموختن علم، باید بسیاری از تجربیات دیگر را در حوزه فناوریِ محیط های دانشگاهی و علمی تجربه کنند.

غلامی اظهار داشت: اندیشه ها و یافته های ذهنی، نوآوری ها و خلاقیت هایی که در قالب علم و فناوری بروز و ظهور می یابد، کار جمعی کردن به خصوص مشارکت در افکار و ایده های علمی همچنین به تکامل رساندن آنها، بخشی از دستاوردهای انجمن های علمی دانشجویی باید باشد.

به گفته وزیر علوم، از انجمن های علمی انتظار داشتن شاخص های خیلی خاص علمی وجود ندارد، بلکه توجه به محیط واقعی، کاربست نتایج آموخته ها، مقایسه واقعیت ها با آنچه که در فضای ذهنی و تئوری ها وجود دارد، باید مدنظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: در کشور ما رشد و توسعه علمی از همه جهات صورت گرفت، در این زمینه یکی از کشورهای دنیا در حوزه برون داده های علمی هستیم و جایگاه خوبی در بین کشورهای دنیا داریم. در حوزه کاربست علمی، حرکت هایی برای تشکیل مراکز رشد، پارک های علم و فناوری، توسعه ایده های علمی، شکل گیری فضاهای مبتنی بر دانش در اطراف دانشگاه ها شروع شده است که نوید آینده ای خوب را می دهد.

وزیر علوم یادآور شد: جریان دانش، تجربه، علم و فناوری از طریق دانشگاه به سمت جامعه شکل می گیرد و حمایت آنها با هر شکلی می تواند در توسعه کشور تاثیر مستقیم و انکار ناپذیری داشته باشد. همه گروه های آموزشی شامل استادان و مجموعه کارکنان دانشگاه ها در حوزه های مختلف این بستر را فراهم می کنند تا دانشجویان علاوه بر آموختن دانش در عرصه های جدید، کاربست آن، روش های پخته کردن فکر و ایده، همچنین انتقال آن به فضای بیرون از دانشگاه، آینده شغلی خود را سامان دهند.

جشنواره بین المللی حرکت رویدادی برای رقابت، عرضه و نمایش دستاوردهای برتر علمی دانشجویان است. این جشنواره، به صورت سالانه و با سیاست گذاری و برنامه ریزی اداره کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین با همکاری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور و حمایت و مشارکت نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی برگزار می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری از حضور دانشجویان ۵۱ کشور دنیا در جشنواره بین المللی حرکت خبر داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا