اقیانوس، اقلیم و آب و هوا

به گزارش سیناپرس، مطمئنا یکی از اخباری که همه مردم جهان به طور روزمره دنبال می کنند، اخبار هواشناسی است و تقریبا تمامی برنامه ریزی های مورد نیاز مردم از موارد کوچکی مانند برنامه ریزی برای یک جشن، سفر یا پیک نیک گرفته تا موارد مهمتری همچون برنامه ریزی مسابقات ورزشی، پرواز هواپیماها و پرتاب راکت های فضایی نیازمند داشتن اطلاعات دقیقی از شرایط آب و هوایی است.

به طور کلی از روزگار باستان تاکنون پیش بینی شرایط آب و هوایی برای انسان اهمیتی فوق العاده داشته و به ویژه پس از آغاز دوره نوسنگی و شروع یکجا نشینی که با کشاورزی همراه بود، این موضوع اهمیتی دو چندان پیدا کرده و رفته رفته با پیشرفت مرزهای دانش بشری، هواشناسی به یکی از نیازهای اصلی انسان تبدیل شد.به گزارش سیناپرس، با ورود به عصر صنعتی شدن، رفته رفته کشورهای مختلف به سمت سازماندهی مراکزی رسمی برای پیش بینی شرایط آب و هوایی رفته و تلاش کردند با کمک این دانش از غافلگیری در برابر رویدادهای آب و هوایی پرهیز کنند.

این موضوع سرانجام در ۲۳ مارس سال ۱۹۵۰ میلادی منجر به تاسیس سازمان جهانی هواشناسی شد که در نهایت در تقویم بین الملل این روز را با همین عنوان، نامگذاری کردند.

سازمان جهانی هواشناسی همه ساله با در نظر داشتن موارد مهم و مورد توجه در این حوزه، شعاری را برای روز جهانی هواشناسی اعلام می کند که این شعار در سال گذشته، اقلیم و آب بوده و در سال جاری نیز شعار روز جهانی هوا شناسی با عنوان The ocean, our climate and weather یا «اقیانوس، اقلیم و آب و هوا» انتخاب شده است.

هدف از این شعار، افزایش توجه عمومی مردم به نقش اقیانوس ها، تغییرات اقلیمی و شرایط آب و هوایی است. در بیانیه سازمان جهانی هواشناسی در این زمینه عنوان شده است: اقیانوس ها که  ۷۰ درصد از سطح زمین را پوشش می دهند ، عامل اصلی شکل گیری شرایط آب و هوای جهان هستند. به گزارش سیناپرس، این اقیانوس ها همچنین نقش اصلی را در تغییرات آب و هوایی ایفا می کنند. اقیانوس همچنین عامل اصلی شکل گیری اقتصاد جهانی است و بیش از نود درصد تجارت جهانی  از این طریق انجام شده و علاوه بر آن ۴۰ درصد از جمعیت جهان در مناطق ساحلی زندگی می کنند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران حوزه های هواشناسی و آب شناسی به طور منظم شرایط  اقیانوس ها و چگونگی تغییرات آن را رصد کرده و خدمات مختلفی همچون  جمله پشتیبانی از مدیریت ساحلی و ایمنی زندگی در دریا را ارائه می کنند.  امروزه ، تأثیرات فزاینده تغییرات آب و هوایی، مشاهدات ، تحقیقات و خدمات اقیانوس ها را بیش از هر زمان دیگری پر رنگ می کند.

شعار انتخاب شده برای روز جهانی هواشناسی امسال همچنین نشان دهنده آغاز دهه علوم اقیانوس سازمان ملل برای توسعه پایدار (۲۰۲۱ تا ۲۰۳۰) است. سازمان جهانی هواشناسی به عنوان مرجع تخصصی آب و هوا ، تلاش می کند تا از درک دقیق و درستی از رابطه ناگسستنی بین اقیانوس ، آب و هوا و اقلیم ارائه دهد.

به باور کارشناسان، روند بالا رفتن گازهای گلخانه ای در کره زمین بدون تردید اثرات و مشکلات متعددی را گریبانگیر جوامع بشری خواهد کرد.به گزارش سیناپرس، مطالعات جدید نشان می دهد که میزان دی اکسید کربن موجود در جو به بالای ۳۹۶ بخش در هر میلیون مولکول هوا رسیده است. سازمان جهانی هواشناسی چندی پیش در این زمینه اعلام کرد: میزان دی اکسید کربن موجود در جو طی سال های گذشته به میزان بسیار زیادی افزایش داشته است.

باید در نظر داشت که دی اکسید کربن ناشی از فعالیت های بشری برای صدها سال در اتمسفر باقی می ماند و دی اکسید کربن موجود در اقیانوس ها برای مدت زمان بیشتری در چرخه طبیعت باقی خواهد ماند. به گزارش سیناپرس، متاسفانه این روند تولید روزافزون دی اکسید کربن سبب ایجاد تاثیرات مخرب بر روی دریاها و اتمسفر شده است. سازمان جهانی هواشناسی در سال جاری تلاش می کند با انتخاب شعار «اقیانوس، اقلیم و آب و هوا» افکار عمومی را متوجه این مساله مهم کرده و از دولت ها بخواهد اقداماتی موثر در این رابطه انجام دهند.

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا