چگونه واکسن کرونا ما را به زندگی عادی باز می گرداند؟

به گزارش سیناپرس، تاکنون ۸۰ کشور جهان واکسیناسیون سراسری خود علیه ویروس کرونا را آغاز کرده اند و براساس گفته کارشناسان برای اینکه همه گیری کرونا متوقف شده و پایان یابد، باید همه افراد یا با ابتلا به بیماری از سطح ایمنی قابل توجه برخوردار شوند یا از طریق واکسیناسیون بتوانند با این بیماری مقابله کنند. 

قابل توجه است که تعداد افرادی که تاکنون مورد تزریق واکسن قرار گرفته اند بیش از دوبرابر تعداد موارد مبتلا به این بیماری بوده است. با این حال، هنوز برای بازگشت به زندگی بدون قرنطینه و محدودیت فاصله زیادی وجود دارد. به گزارش سیناپرس، طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر فقط ۱۰ درصد از افراد جهان از سطح آنتی بادی مناسب برخوردار هستند و برای پایان دادن به همه گیری باید در حدود ۶۵ درصد از مردم جهان سطح ایمنی لازم را یا از طریق واکسن یا از طریق ابتلا به این بیماری به دست آوردند.  

از سوی دیگر، روند تولید داروها برای مقابله با کووید ۱۹ مشکلات جدی ایجاد کرده که می تواند سرعت واکسیناسیون را به طور قابل توجهی کاهش دهد. در ضمن ایجاد برنامه گذرنامه کرونا که می تواند سفر را برای افراد تسهیل کند، ادامه دارد. البته مشخص نیست که آیا این ایده می تواند در سراسر جهان اجرا شود یا خیر.

بر اساس داده های جمع آوری شده، تا امروز بیش از ۳۲۰ میلیون نفر یا بیش از چهار درصد از جمعیت کره زمین حداقل یکی از دو دوزهای واکسن ویروس کرونا را دریافت کرده اند در حالی که ۱۱۸ میلیون نفر به این بیماری مبتلا شده اند.به گزارش سیناپرس، با این حال، روند واکسیناسیون در جهان متفاوت است و ۷۵ درصد از کسانی که مورد تزریق واکسن کرونا قرار گرفتند، شهروندان هشت کشور از قبیل ایالات متحده، چین، هند، انگلستان، برزیل، ترکیه، رژیم اشغالگر قدس و آلمان هستند.

ایالات متحده آمریکا با ۹۵ میلیون نفر واکسینه شده در رده نخست و چین با ۵۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واکسینه شده در جایگاه دوم و انگلیس با بیش از ۲۴ میلیون شهروند واکسینه شده در جایگاه سوم قرار دارد. 

در بیشتر کشورها، واکسیناسیون برای شهروندان داوطلبانه و رایگان است. واکسن‌ های کلیدی مورد استفاده در جهان برای ایمن سازی شهروندان، فایزر – بایوتک آمریکایی، مدرنای آمریکایی، آسترازنکای انگلیسی-سوئدی، اسپوتنیک V روسی، کوواسین هندی و واکسن های سینوواک . سینوفارم  و چینی هستند. 
در ضمن تلاش برای تولید واکسن های جدید در روسیه، آلمان، فرانسه، چین، هند، ویتنام، ایران، برزیل، کوبا و تعدادی دیگر از کشورها ادامه دارد.
سازمان بهداشت جهانی از کشورهای جهان درخواست کرده بود که بهداشت را بر سیاست اولویت دهند اما به نظر می رسد مسئله واکسن ها سیاسی شده است. برخی از رسانه های غربی، ثبت و تایید سریع واکسن روسی اسپوتنیک V را مورد انتقاد قرار دادند اما پس از انتشار نتایج آزمایش های فاز ۳ بالینی آن در مجله تخصصی لنست، مشخص شده که این واکسن با ۶/۹۱  درصد کارایی که در افراد بالای ۶۰ سال به ۸/۹۱  درصد رسیده، جزء واکسن های موثر و ایمن به حساب می آید. 

در حال حاضر با این شرایط تمایل کشورهای اروپایی برای به دست آوردن این واکسن روسی افزایش پیدا کرده و برخی از آنها برای به دست آوردن سریع تر این واکسن، اقدام به امضای قرارداد با شرکت سازنده آن کرده اند.  

گزارش: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا