مقابله با کووید-19 با ایمنی شناسی عصبی، روانی و غدد

به گزارش سیناپرس، پس از شیوع کووید-۱۹، سازمان بهداشت جهانی این بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید را به عنوان یک بیماری همه گیر در سراسر جهان معرفی کرد که  این موضوع سبب ایجاد ترس و افزایش اضطراب در افراد سراسر جهان گردیده است.

در حال حاضر، سبک و الگوی زندگی در جوامع مختلف به شدت تغییر کرده و تأثیر بیماری همه گیر کووید-۱۹ بر همه جنبه های زندگی روزمره افراد قابل مشاهده است. بیماری ناشی از این ویروس برخلاف عفونت هایی مانند آنفولانزا، توسط رسانه های جهانی به عنوان یک تهدید جدی اعلام شده است که خود باعث وحشت و استرس بیشتر در میان مردم گردیده است.

به گفته صاحب نظران، طی مطالعاتی مشخص گردیده است که در طول این همه گیری، تعداد افرادی که سلامت روانی آن ها تحت تأثیر قرار گرفته، بیشتر از تعداد مبتلایان به این عفونت است و بر اساس تجربه های قبلی ناشی از شیوع این خانواده از ویروس ها می توان به ماندگاری پیامدهایی که روی سلامت روان داشته اند، اشاره کرد. به گزارش سیناپرس، همچنین سایر تحقیقات نشان داده اند که اثرات کووید-۱۹ بر افراد مسن و افراد دارای بیماری های جسمی و روحی جدی در مقایسه با جمعیت عمومی، جدی تر و کشنده تر است. بنابراین، این بحران نه تنها به مراقبت های پزشکی و اخلاقی، بلکه به مراقبت های روان پزشکی نیز نیازمند است.

در همین رابطه، گروهی از پژوهشگران دانشگاه شهید بهشتی، مطالعه ای علمی را انجام داده اند که در آن به نقش ایمنی شناسی عصبی-روانی- غدد درون ریز به عنوان راهکاری جهت مقابله با بیماری فوق پرداخته شده است.

در این مطالعه پس از بررسی موضوع فوق، راهکارهایی جهت داشتن ذهنی سالم و تعدیل سیستم ایمنی ارائه شده و سپس به منظور آشنایی با زمینه علمی مورد اشاره و اهمیت آن، به معرفی مراکز تحقیقاتی که در این زمینه فعالیت دارند، پرداخته شده است.

به گفته، یحیی سفیدبخت، محقق مرکز تحقیقات پروتئین دانشگاه شهید بهشتی و دیگر همکارانش در این تحقیق، «در حال حاضر، بیماری همه گیر کووید-۱۹ منجر به افزایش اختلالات روانی از جمله علائم اضطراب و افسردگی در عموم مردم شده است. این اختلالات روانی با تغییراتی در عملکرد سیستم ایمنی، از جمله خطر بالای ابتلا به عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی همراه هستند».

آن ها می گویند: «همچنین بر اساس تحقیقات انجام شده، می توان نتیجه گرفت که به دلیل ایجاد پاسخ ایمنی و همچنین بر هم خوردن تعادل واکنش های سیستم ایمنی در مقابل حمله ویروس ها به بدن ممکن است برخی از بخش های آسیب پذیر مغز دچار اختلال شوند و به دنبال آن تغییرات خلقی و رفتاری از جمله بروز عواطف و هیجانات در مقابله با تغییرات شرایط محیطی نیز نمود می یابند».

طبق یافته های این مطالعه، در رابطه با کووید-۱۹ می توان ارزیابی سرمی مبتلایان را به عنوان ابزاری مهم جهت بررسی اثر این ویروس بر سیستم ایمنی و عصبی معرفی نمود. نتایج چنین بررسی هایی منجر به شناسایی ارتباط بین علوم مختلف می شوند که در این جا، چند حوزه تحقیقاتی بین رشته ای از جمله ایمنی شناسی عصبی-روانی- غدد درون ریز، زیست شناسی و روان شناسی را در بر می گیرد.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این ها، به اعتقاد سفیدبخت و همکاران محققش، «از طرفی با توجه به این که دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی برخی دانشگاه های ایران، درسی را با عنوان ایمنی شناسی عصبی-روانی ارائه می دهند بهتر است که این علم به صورت یک رشته تحصیلی مستقل مطرح شود و همچنین مراکز تحقیقاتی برای آن در نظر گرفته شود تا بدین طریق دانش آموخته هایی با چنین تخصصی وارد جامعه شوندبه گزارش سیناپرس،زیرا گسترش این علم در ایران می تواند مواجهه با بحران هایی مانند کووید-۱۹ و سایر بحران های احتمالی آینده را تسهیل نماید».

پژوهشگران فوق راهکارهای زیر را جهت داشتن ذهنی سالم و تعدیل سیستم ایمنی جهت مقابله با کووید-۱۹ پیشنهاد کرده اند: «حذف افراد با انرژی منفی، عدم مصرف نوشیدنی های الکلی، داشتن خواب کافی، ورزش منظم، به حداقل رساندن استرس، رفتن به طب یعت (طبیعت درمانی)، عدم استفاده از دخانیات، داشتن یک رژیم غذایی مناسب و امور معنوی و مراقبه».

آن ها در ادامه تحقیق علمی خود، از مرکز ایمنی شناسی عصبی-روانی Cousins آمریکا، مؤسسه تحقیقات استرس سوئد، آزمایشگاه تحقیقات روانپزشکی آمریکا و آزمایشگاه تحقیقاتی هافمن این کشور به عنوان موسساتی پیشرو در زمینه علمی فوق نام برده اند.به گزارش سیناپرس، گفتنی است این توصیه های علمی ارزشمند در فصل نامه «نشاء علم» متعلق به بنیاد علم و فناوری ایران منتشر شده اند.

گزارش: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا