روزجهانی هواشناسی

  •  روزجهانی هواشناسی

تاریخ تاسیس سازمان جهانی هواشناسی در ۲۳ مارس ۱۹۵۰ به عنوان روز جهانی هواشناسی نامگذاری شده است. این سازمان هر سال یک شعار برای روز جهانی هواشناسی را اعلام می کند و این روز در همه کشورهای عضو جشن گرفته می شود.
روز جهانی هواشناسی هر ساله در تاریخ 23 مارس به وقوع می پیوندد تا تاریخ عضویت کشورها در کنوانسیون سال 1950 که سازمان جهانی هواشناسی را تاسیس کرد، جشن گرفته شود. این روز همچنین نشان دهنده سهمی است که خدمات ملی هواشناسی و هیدرولوژیکی به ایمنی و رفاه جامعه می انجامد.
سازمان ملل روز جهانی هواشناسی را هر سال در حدود 23 مارس برگزار می کند تا اعضاء به یاد داشته باشند استقرار سازمان هواشناسی جهانی را که در آن تاریخ در سال 1950 تاسیس شده است. به همین مناسبت بسیاری از فعالیت ها و رویدادهای مختلف برگزار می شود.

  • درگذشت عبدالعظیم قریب گرکانی

عبدالعظیم قریب گرکانی متولد ۱۲۵۸ در گرگان بود. وی ادیب معاصر ایرانی و بنیان‌گذار دستور زبان فارسی نوین بود. او در ۳ فروردین ۱۳۴۴ درگذشت.

  • درگذشت پیرلاپلاس

پیر سیمون لاپلاس متولد ۲۳ مارس، ۱۷۴۹ در نورماندی بود وی ریاضی‌ دان، فیزیک‌ دان، اخترشناس و فیلسوف فرانسوی بود، که برای تکمیل مکانیک آسمانی بسیار همّت گذاشت. اولین مساله مورد توجه لاپلاس دنبال نمودن کار نیوتن بود زیرا نیوتن قانون اصلی مکانیک آسمانی را یافته بود و لاپلاس می‌خواست این قانون را در مورد تمام اجسام منظومه شمسی به کار برد.

لاپلاس شروع به تعیین قوانین مکانیک سیارات کرد تا نشان دهد که این اجسام مانند سایر اجسام تابع قوانین فیزیکی هستند. اولین موضوعی که لاپلاس نزد خود مطرح می‌کند موضوع ثبات دستگاه شمسی است که آیا به وضعی که داراست می‌ماند یا بالاخره ماه روی زمین سقوط می‌کند و سیارات بر جرم خورشید پرتاب شده و معدوم می‌گردند. لاپلاس با تمام این اوصاف جوانان را تشویق و کمک می‌کرد به طوری که روزی یکی از اکتشافات جوان ناشناسی به نام «بیو» از طرف آکادمی مورد تمجید قرار گرفت او را نزد خود خواند و معلوم گردید لاپلاس قبلاً این اکتشاف را مورد مطالعه قرار داده‌است. لاپلاس اواخر عمر را در «آرکوی» نزدیک پاریس در عمارت ییلاقی خود که نزدیک برتوله بود گذرانید. وی ۵ مارس ۱۸۲۷ در پاریس درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا