روز جهانی نوروز

  • روز جهانی نوروز

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸ برابر با ۲۳ فوریه ۲۰۱۰ با تصویب قطعنامه‌ای روز ۲۱ مارس برابر با ۱ فروردین را در چارچوب ماده ۴۹ و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داد، طی این اقدام که برای نخستین‌بار در تاریخ این سازمان صورت گرفت، نوروز ایرانی به‌عنوان یک مناسبت بین‌المللی به رسمیت شناخته شد.

  • روز جهانی جنگل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 2012 روز بیست و یکم مارس (اول فروردین) را با هدف حفاظت و ارتقای سطح آگاهی‌ها از نقش و جایگاه جنگل‌ها در تحقق توسعه پایدار به عنوان روز جهانی جنگل اعلام کرد.به همین مناسبت همه ساله در همین ایام کشورهای جهان با هدف جلب مشارکت عمومی در فرایند برنامه‌ریزی و انجام فعالیت‌های مرتبط با جنگل از طریق برگزاری کمپین‌های درختکاری و توسعه فضای سبز در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تشویق می گردند.

  • روز جهانی شعر

یونسکو در سی امین اجلاس کنفرانس عمومی خود که در سال ۱۹۹۹ برگزار شد، به اتفاق آرا، روز ۲۱ مارس را به عنوان روز جهانی شعر اعلام کرد و هرسال این روز را گرامی می‌دارد.

  • روز جهانی سندرم داون

بیست و یک مارس  روز جهانی سندرم داون است، روزی که این بیماران امید به بهتر زیستن پیدا می کنند.این روز برای افزایش آشنایی مردم با بیماری سندرم داون نام گذاری شده است. سندرم داون به بیماری اطلاق می شود که در آن افراد دارای یک کروموزوم اضافه شماره بیست و یک هستند.
هر انسان نرمال شامل چهل و شش کروموزوم یا بیست و سه جفت کروموزوم است. این کروموزوم از یک تا بیست و سه نامگذاری می شود. کروموزوم ها حامل ژن ها هستند و ژن ها اطلاعات مربوط به وراثت را دارا هستند.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا