پروتئین‌ها عامل بروز آلزایمر و از دست دادن بینایی

پروتئین‌های آمیلویید بتا که عامل اصلی بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند، با افزایش سن در لایه‌ای از شبکیه موسوم به Retinal Pigment Epithelium (RPE)  تجمع می‌کنند.

در این تحقیقات سلول‌های RPE در چشم طبیعی موش‌ها در معرض پروتئین‌های آمیلویید بتا قرار گرفت و محققان توانستند آثار این پروتئین‌ها را بر بافت زنده چشم با استفاده از یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی مورد مطالعه قرار دهند.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد آسیب‌های وارد شده به چشم موش‌ها در اثر تجمع پروتئین‌های آمیلویید بتا کاملا مشابه آسیب‌های وارده به چشم انسان در اثر ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (AMD) است.

دژنراسیون ماکولا یا انحطاط ماکولا (بخشی از شبکیه)، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی است که باعث می‌شود فرد با افزایش سن دید متمرکز خود را از دست بدهد و انجام فعالیت‌هایی مانند مطالعه و رانندگی غیر ممکن شود.

ماکولا یک ناحیه کوچک در شبکیه است که مسئول بینایی مرکزی محسوب می‌شود و باعث می‌شود چشم قادر به دیدن جزییات باشد.

تاری تصاویر، مشاهده مناطق تیره و اعوجاج در دید مرکزی مهمترین علایم انحطاط ماکولای مرتبط یا افزایش سن (AMD) محسوب می‌شوند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Cells منتشر شده است.