تولید در دوران کرونا تعطیل نشد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز شنبه ۲۳ اسفند در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تقدیر از همه دست‌اندرکاران ستاد به ویژه وزیر بهداشت، گفت: وزیر بهداشت هر زمانی که احساس مشکل کرد با دلسوزی به صحنه آمد و با مردم صحبت کرد و آن روزهایی هم که واکسن در اختیار ما قرار گرفت با لبخند آمد و این خبر را به مردم اعلام کرد. من به طور ویژه از ایشان تشکر می‌کنم و می‌دانم که چه سختی‌هایی در کارشان بوده است.

وی افزود: از کادر درمان کشور، تولیدکنندگان و صداوسیما در روزهای کرونایی هم تشکر می‌کنم، این کاری که در یک سال و چند هفته در کشور انجام شده می‌تواند به یک کتاب و الگو تبدیل شود و به عنوان یک نقشه راه در آینده مورد استفاده قرار گیرد که اگر خدای ناکرده بازهم دچار بیماری‌های واگیردار شدیم از آن بهره‌برداری کنیم.

روحانی تاکید کرد: امروز به غیر از استان خوزستان که در سختی و گرفتاری است و چند استان دیگر ثل مثل البرز، کهگیلویه و چهار محال، بقیه استانها شرایط نسبتاً خوبی دارند؛ استان هایی که مشکل بیشتری دارند باید بیشتر رعایت کنند ولی در مجموع وضعیت کشور خوب است اما باید مراقب باشیم چون ممکن است ظرف مدت کوتاهی آمارها تغییر کند. خطر موج چهارم کرونا منتفی نیست و باید مراقبت کنیم که وارد موج چهارم نشویم.

روحانی ضمن تشکر از کادر درمان، سپاه، بسیج، ارتش، نیروی انتظامی و همه کسانی که مسئولیت نظارت را در بخش‌های مختلف داشتند، گفت: از اواخر بهمن سال قبل تا امروز این زحمات باز هم سال آینده هم پیش روی ما است و امیدوارم هر چه زودتر بتوانیم از این وضعیت عبور کنیم.

رئیس جمهور از وزیر کشور هم تشکر کرد و افزود: ایشان هم مخصوصاً از زمانی که مسئولیت قرارگاه را به عهده گرفتند به طور مداوم مسئله را دنبال می‌کردند و کمک کردند.

روحانی ادامه داد: از همه کادر درمان هم تشکر می‌کنم که واقعاً فداکاری کردند و با جان، مهارت، تجربه و دانش‌شان از مردم دفاع کردند. مدافعین سلامت دایره‌شان خیلی وسیع‌تر از پزشک و پرستار است و از همه آنها تشکر می‌کنیم.

رئیس جمهور در ادامه با درود به روان پاک شهدای مدافع سلامت، گفت: از تولیدگران و اصناف هم تشکر می‌کنم که تولید حتی یک روز تعطیل نشد، همه روزها کارخانه‌های بزرگ و عظیم، کارگاه‌های کوچک که پروتکل‌ها را به‌خوبی مراعات کردند، تعداد مبتلا شده به بیماری در مراکز تولید ما بسیار کم بود. برخی جاها انگشت شمار بود و بسیاری از مراکز تولید بزرگ الحمدالله به خاطر همه دقت‌ها و مراعاتی که انجام دادند فوتی نداشتند.

روحانی با اشاره به فشاری که در یکسال اخیر به اصناف وارد شد، گفت: ما روزهایی را در گذشته تعطیل کردیم اما الان فضا، فضای بهتری است و کسب و کار رونق دارد و امیدواریم بعد هم اینچنین باشد. اصناف در کل سال مشکلات فراوانی را تحمل کردند و انصافا خوب همراهی و کمک کردند.

روحانی افزود: صدا و سیما هم از جاهایی است که از روز اول پای کار بود، صدا و سیما به خوبی مصوبات را تبیین و خطرات را گوشزد کردند. نکاتی که برای مردم مهم بوده بازگو و بیان و مصاحبه کردند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت های رسانه ملی در راستای مقابله با کرونا یادآور شد: ایام نوروز برای ما ایام خاصی است و تحرک مردم در داخل و بیرون منزل بیشتر می‌شود. دید و بازدید و مسافرت‌ها هم تحرک بیشتری خواهد داشت بنابراین به همان نسبت باید مراقبت‌ها بالا برود. مسوولان و صدا و سیما باید به مردم بگویند که عید دیدنی با ماسک و بدون روبوسی و دست دادن باشد چون اگر یک نفر آلوده باشد همه آلوده می‌شوند.

رئیس جمهور گفت: هنوز به یک نقطه اطمینان بخش نرسیدیم. اگر چند ماه دیگر واکسن‌ها تزریق شود و نشان دهد که مفید و موثر است، آن زمان می‌توانیم بگوییم این مراعات‌ها مقداری کم شود خیلی خطر ندارد.

 تا هفته‌آینده واکسن بیشتری وارد کشور می شود

وی در ادامه به گزارش وزیر بهداشت اشاره کرد و افزود: براساس این گزارش تا هفته‌آینده واکسن بیشتری وارد کشور می شود.

رئیس جمهور همچنین به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و گفت: ما در این ستاد ۴۸۱ مصوبه داشتیم که ۹۹ درصدش اجرا شده و یک درصد باقیمانده هم در حال اجراست.

روحانی در بخش دیگری به حضور منظم اعضا در جلسات ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره کرد و از نماینده قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی در این ستاد هم تشکر کرد و ادامه داد: همه دلسوزانه آمدند، حرف زدند، بحث و کمک کردند و کار بزرگی انجام شد. قرارگاه هم از وقتی که تشکیل شد به طور منظم جلسات را تشکیل داد و تلاش کرد که از آنها هم تشکر می‌کنم.

روحانی گفت: در ایام کرونا شاهد مدل جدیدی در زندگی بودیم، ما ناچار شدیم مدل زندگی جدید را اجرا کنیم که برای مردم بسیار سخت بود اما وقتی دیدند که این موضوع ضروری است همراهی کردند.

وی ادامه داد: همه باید تلاش کنند تا در شرایطی قرار بگیریم که با تولید واکسن ها و با ارتقای رعایت پروتکل‌ها بتوانیم شرایط خود را بهتر کنیم.

رئیس جمهور اظهار کرد: باید دید آیا این واکسن ها در برابر گونه های جهش یافته چگونه عمل می کند، اما امیدواریم شرایط طوری باشد مردم با مشکلات کمتری مواجه شوند.

 مردم در ایام کرونا مرجعیت واحد در کشور را قبول کردند

روحانی تاکید کرد: نکته مهم دیگر اینکه اینکه بعد از شیوع کرونا همه یک مرجعیت واحد را قبول کردند که این خیلی مهم است و وزارت بهداشت درمان، متخصصان، پزشکان و متخصصان صاحب‌نظر مرجع شدند. اگر مرجعیت ایجاد نمی‌شد و هر کسی چیزی را می‌گفت، گرفتار می‌شدیم. مردم مرجعیت واحد را در کشور قبول کردند و همه پذیرفتند.

مقام معظم رهبری بسیار کمک کردند

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری بسیار کمک کردند و بارها تاکید کردند اگر ستاد چیزی را ممنوع کرد، ‌مردم همه گوش کنند و خود ایشان شخصاً همه پروتکل‌ها را به طور دقیق مراعات می‌کردند و همیشه توصیه داشتند این همراهی و همدلی بسیار موثر است که چنین بود. اگر این پایه و ستون مهم نبود این ساختمان بنیان‌گذاری نمی شد.

علما و مراجع نگذاشتند فرقی بین علم و دین باشد

روحانی اضافه کرد: نکته مهم دیگر اینکه علما، اندیشمندان حوزه و مراجع هم نگذاشتند فرقی بین علم و دین باشد. علم دین است و چیزی نیست که از دین جدا باشد ریشه دین از وحی است و علم هم قانون و سنت‌های خداست که باید کشف کنیم بنابراین این دو از هم جدا نیستند.

رئیس جمهور اضافه کرد: حوزه‌های علمیه، مراجع تقلید، سخنوران و علما همه یک صدا بودند و این بسیار ارزشمند است اگر دوگانگی یا سه گانگی خصوصاً در ماه محرم، ماه رمضان، رجب، اعتکاف و در مناسک دینی ایجاد می‌شد این وضع را نداشتیم و خوشبختانه این همدلی باعث شد که بتوانیم به این میزان برسیم.

شرکت‌های دانش بنیان کار بسیار بزرگی انجام دادند

روحانی با اشاره به توانمندیهای شرکتهای دانش بنیان گفت: از شرکت‌های دانش‌بنیان هم تشکر می کنیم که به صحنه آمدند؛ اگر اینطور نمی‌شد باید ماسک، ونتیلاتور، سی تی اسکن و مواد بهداشتی را از خارج وارد می‌کردیم که این را هم اجازه نمی‌دادند، اگر هم می‌توانستیم معلوم نبود شرایط و قیمتش چگونه است.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش تولید، دارو و تجهیزات بسیار تلاش کردند و دچار مشکل نشدیم این همه تخت‌های بیمارستانی در خوزستان یک هفته راه افتاد و این نشان می‌دهد همه به ویژه شرکت‌های دانش بنیان کار بسیار بزرگی انجام دادند.

رئیس جمهور با اشاره به توانمندسازی بخش سلامت اظهار کرد: بخش سلامت با مقررات، شیوه مراقبت به طور مداوم در حال تحقیق بودند و به مردم گفتند که این داروها در درمان این ویروس موثر نیست البته ممکن است موثر باشد و بلافاصله این داروها را در داخل کشور ساختیم و این کار بسیار بزرگی بود که انجام شد. کادر درمان هم با شهامت و توانمندی و شجاعت وارد میدان شد و اگر تجهیزات بیمارستان ها نبود پرستاران ها و کادر رمان و تست نبودند تا این حد به موفقیت نمی رسیدیم. برای تست به خارج نیاز داشتیم و نمی‌شد به موقع تست را وارد کرد.

روحانی خاطرنشان کرد: علاوه بر این دانشمندان ایرانی در همه زمینه‌ها کار بزرگی انجام دادند و در همین دوران کووید ۱۹ تحقیقات ارزشمندی نوشتند و به دنیا عرضه کردند.

انسجام و هماهنگی سران قوا در بحث کرونا

رئیس جمهور با اشاره به انسجام و هماهنگی همه سران قوا در بحث کرونا گفت: مسئله دیگر انسجام و هماهنگی همه قوا و نیروها در سراسر کشور بود و واقعا همه همدیگر را یاری کردند و اینطور نبود که قوه مجریه یک حرفی بزند و قوه مقننه و قضاییه هر کدام حرف دیگری بزنند، و سه قوه در کنار هم قرار گرفتند و همه یکدیگر را یاری کردند.

وی گفت: اگر قرار بود هر گروه راه خود را می‌رفت نمی‌شد و همه قوا با همدیگر همکاری و همیاری کردند.

سپاه و ارتش هم همه توان خود را آوردند

رئیس جمهور افزود: در مقابله با کرونا سپاه و ارتش هم همه توان خود را آوردند و بیمارستان‌های خود را در اختیار گذاشتند و همه ارکان کشور از مردم عادی گرفته و مسئولان تلاش کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: همه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی احترام گذاشتند چرا که تایید و امضای رهبر انقلاب اسلامی پای این مصوبه بود. همه ارکان کشور از مردم عادی و غیرعادی همه در کنار هم ایستادند و فداکاری کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: مخصوصا باید از مردم ایران قدردانی کنیم چرا که با فرهنگ بلند، مراقبت، یاری و تعاونشان با کمک‌های مومنانه، بسیار خوب به صحنه آمدند و یکدیگر را یاری کردند. همین طرح‌هایی که اجرا شد مانند طرح شهید سلیمانی که در محلات فعال شد، همه آمدند به درب خانه‌ها رفتند و اگر فردی نیاز به کمک و دیگری نیاز مراقبت داشت، بسیار خوب کار شد.

سالمندان جزو گروه‌های مقدم دریافت واکسن هستند

وی عملکرد مراکز نگهداری سالمندان را بسیار تحسین برانگیز دانست و گفت: در برخی از کشورها سالمندان را رها کردند و گفتند اگر اینها مردند هم مهم نیست، ما باید به دنبال جوانان برویم. به هیچ‌وجه چنین موضوعی در مخیله کسی در ایران نیامد و این مراکز با همه وجود از سالمندان و معلولین مراقبت کردند و سالمندان در واکسن جزو گروه‌های مقدم هستند و واکسیناسیون نسبت به اینها انجام می‌گیرد. فرهنگ بلند ایرانی عظمت مردم و تکریمی که اینها نسبت به پدران و سالمندان خود کردند بسیار ارزشمند و مهم بود.

رئیس جمهور اظهار کرد: بسیج همگانی و عمومی از روز اول در کشور جاری بوده و این بسیج امروز هم هست. یعنی در هر جا هر چه لازم باشد به محض اینکه مسئولین اعلام کنند، همه پای کار هستند و تلاش و کوشش می‌کنند.

وی یادآور شد: من از همه به‌ویژه بخش حمل و نقل قدردانی می‌کنم چرا که در آن روزهای سخت اولیه که خطر بیماری و ویروس بود، این بخش به هیچ عنوان تعطیل نشد. یعنی اجناس ما از بندر و گمرکات به داخل کشور منتقل شد و بخش‌های مختلف همه پای کار بودند.

روحانی در پایان گفت: بحمدالله ما با یاری یکدیگر این یکسال و چند هفته را گذراندیم و باید از تجربیاتمان برای سال آینده استفاده کنیم و کاری کنیم که در سال آینده مردم با شرایط بهتر و خطرات کمتری سال را بگذرانند تا روزی که ما از این ویروس به‌طور کامل در امان بمانیم و یک ایمنی جمعی مطمئن در سراسر کشور به وجود بیاید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا