دیابتی ها کرونا را جدی بگیرند

دیابت نوع ۲ در کشور ما شیوع بالایی دارد و هر چه متوسط عمر ایرانیان بالاتر می رود، میزان ابتلا به این بیماری نیز بیشتر می شود.

بیماری که البته به گفته رییس انجمن دیابت ایران، پیشگیری از آن نسبت به مشکلات ابتلا و دردسرهای بعدی آن بسیار ساده تر و ارزان تر است.

دکتر اسدالله رجب روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، با تاکید بر اینکه، پیشگیری اولیه از دیابت در وهله نخست نیازمند شناسایی عوامل موثر بر ایجاد این بیماری در بین مبتلایان است، گفت: پس از شناسایی عوامل باید بدانیم که چه اقداماتی در مقابل این بیماری انجام دهیم.

زندگی شهرنشینی و کم‌تحرکی

رییس انجمن دیابت ایران، یکی از عوامل مهم را که امروزه باعث شیوع بیشتر بیماری دیابت شده است، زندگی شهرنشینی دانست و افزود: شهرنشینی یک سری محدودیت ها از جمله بی تحرکی یا کم تحرکی را به مردم تحمیل کرده است.

رجب خاطرنشان کرد: حدود ۵۰ سال پیش بیشتر جمعیت کشور در روستاها زندگی می کردند، در صورتی که در حال حاضر بسیاری از ساکنان استان های کشور در شهرها زندگی می کنند، پس توسعه شهرنشینی از دلایل عمده شیوع دیابت است.

انواع دیابت کدامند؟

رییس انجمن دیابت ایران در خصوص انواع دیابت ها توضیح داد: طبق آخرین طبقه بندی هایی که در دنیا انجام شده است، چهار نوع دیابت وجود دارد؛ این شامل دیابت نوع یک، نوع دو، دیابت بارداری و دیابت با علت بیماری های دیگر است.

رجب افزود: به عنوان مثال افرادی که پانکراس یا کبد آنها دچار مشکل است یا افراد سرطانی که از داروی شیمی درمانی استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند.

وی همچنین استفاده از برخی داروها از جمله داروهای آرامبخش را از عوامل ابتلا به بیماری دیابت عنوان کرد.

عوامل مهم ابتلا به دیابت کدامند؟

رییس انجمن دیابت ایران، تغذیه نامناسب و استفاده از غذاهای آماده و فست فودها را از دیگر نتایج توسعه شهرنشینی ذکر و تصریح کرد: متاسفانه عامل استرس نیز سومین مساله ای است که باعث شده دیابت در دهه های اخیر شیوع بیشتری در دنیا و کشورمان داشته باشد.

رجب، یکی دیگر از عوامل بروز بیماری دیابت را ژنتیک دانست و گفت: اگر یکی از اعضای درجه اول فردی مبتلا به دیابت باشد، احتمال اینکه آن فرد در آینده دچار بیماری دیابت شود، بسیار بیش از کسی است که پدر یا مادر یا خواهر و برادرش دیابتی نباشند.

وی، همچنین وجود اضافه وزن و چاقی را که در حال حاضر حدود ۶۰ درصد جمعیت کشور به خصوص در کلان شهرها را شامل می شوند، از عوامل اصلی بروز بیماری دیابت دانست و گفت: تغذیه نامناسب می تواند افراد را دچار اضافه وزن و دیابت کند.

به گفته رجب، تغذیه نامناسب، چربی بالا، فشارخون بالا، مصرف دخانیات و مشروبات الکلی و اختلالات خواب از جمله عواملی است که فرد را مبتلا به دیابت می کند.

خانم ها پیش از بارداری اطلاعات دیابتی خود را افزایش دهند

رییس انجمن دیابت ایران می گوید: خانم هایی که در دوران بارداری دچار سقط جنین مکرر شده اند یا نوزدان بالای چهار کیلو به دنیا آورده اند، در معرض بیماری دیابت هستند.

رجب همچنین به خانم‌های باردار توصیه کرد که ۶ ماه پیش از بارداری دانستنی های خود در ارتباط با دیابت را افزایش دهند، چراکه تحقیقات نشان داده افرادی که در دوران بارداری دچار اضافه ‌وزن می شوند، فرزندانشان در نوجوانی بیشتر دچار اضافه ‌وزن و چاقی می‌شوند که این خود از عوامل مهم ابتلا به دیابت محسوب می شود.

وی تاکید کرد: به طور حتم پیشگیری اولیه در خصوص همه بیماری ها همواره بهتر، ارزان تر و بی ضررتر از درمان است.

مواد غذایی مناسب برای پیشگیری از دیابت کدامند؟

رییس انجمن دیابت ایران با تاکید بر اینکه، تغذیه سالم که از سوی سازمان بهداشت جهانی اعلام شده، شامل تغذیه کم نمک، کم چرب با محدودیت مواد قندی و شکر است، افزود: مواد قندی، چربی و نمک در تغذیه باید در حد تعادل استفاده شود. به همین دلیل هنگامی که بچه در حال به دنیا آمدن است، به مادران توصیه می کنیم که برای سلامتی فرزندان نه نمکدان و نه شکردان در دست شان نباشد.

وی افزود: در غیر این صورت فرزندان آنها با استفاده بی رویه از نمک، قند و شکر و شیرینی جات در چهل یا پنجاه سالگی دچار دیابت، بیماری فشار خون و مشکلات قلبی و عروقی بسیار زیاد می شوند.

رییس انجمن  دیابت همچنین، استفاده از دخانیات و مشروبات الکی را از دیگر عوامل بروز دیابت و مشکلات قلبی عنوان کرد و گفت: اگر کسی این مواد را استفاده نکند، به طور حتم عمر طولانی تری خواهد داشت مگر اینکه به جهت ژنتیک و وراثت دچار مشکل باشد.

رییس انجمن دیابت ایران، با تاکید بر اینکه، دیابتی ها جزو گروه‌های پرخطر ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، به آنها توصیه کرد به دستورالعمل ها و توصیه های بهداشتی بیشتر از سایر افراد توجه کرده و ضمن مراقبت از قندخون خود، رفت و آمدهای خود در مراکز عمومی را کاهش دهند.

رجب همچنین اظهار کرد: مبتلایان به بیماری دیابت در شرایط فعلی مانند سایر افراد باید به اصول تغذیه ایمن و سالم خود توجه ویژه کنند، ضمن اینکه، نیازی نیست آنها مصرف ویتامین ها و مکمل های دارویی را جزو تغذیه خود قرار دهند و بیشتر از مواد غذایی مفید استفاده کنند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه، داشتن تحرک جسمی منوط به حضور در اماکن ورزشی نیست، گفت: افراد در منزل نیز می توانند با انجام نرمش های سبک و کششی فعالیت فیزیکی داشته باشند و پس از هر وعده غذایی به منظور پیشگیری از چاقی حداقل ۱۵ دقیقه در منزل پیاده روی کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا