روز جهانی محافظت از رودخانه ها

  • روز جهانی محافظت از رودخانه ها

چهاردهم مارچ یا ۲۴ اسفند «روز جهانی اقدام برای حمایت از رودخانه ها و مقابله با سد سازی» نام گرفته و هزاران نفر از مردم در سراسر دنیا این روز را برای یادآوری اهمیت رودخانه ها و تشکر از کسانی که برای حفاظت از آنها تلاش می کنند، گرامی داشته و برای پیروزی هایی مانند حذف سدها و بازسازی رودخانه ها جشن می گیرند.روز بین المللی اقدام برای حمایت از رودخانه ها، آب و زندگی و مقابله با سد سازی، در سال ۱۹۹۷ به وسیله شرکت کنندگان اولین نشست بین المللی قربانیان سد سازی در کوریتیبلی برزیل به تصویب رسید.

  • روز عدد پی

روز پی و روز تقریب پی دو روز از سال هستند که برای ثابت ریاضی π  (پی) جشن گرفته می‌شوند. روز پی ۱۴ مارس (در نگارش آمریکایی ۳/۱۴) است و از آن‌جا که سه رقم نخستِ پی را دربردارد، این نام را گرفته‌است. در سال ۲۰۰۹ مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا از اختصاص روزی برای عدد پی پشتیبانی کرد.
روز تقریب پی ۲۲ ژوئیه است. این نام‌گذاری، به‌دلیل تقریب مشهورِ ارشمیدس از π  است که ۲۲/۷ (۲۲ تقسیم بر ۷) بوده‌است. از دیدِ ریاضی، هر دو روز به‌خاطر گنگ بودنِ پی، روزِ تقریب هستند. معمولاً ۲۲ ژوئیه در کشورهایی جشن گرفته می‌شود که در نگارش تقویمشان، ابتدا روز و سپس ماه می‌آید (ماه/روز)، و ۱۴ مارس در کشورهایی که ماه و سپس روز را می‌نویسند (روز/ماه) بزرگ داشته می‌شود.

  •  تولد آلبرت اَینشتَین

آلبرت اَینشتَین متولد  ۱۴ مارس ۱۸۷۹ بود. وی فیزیک‌دان نظری یهودی الاصل آلمانی بود. او بیشتر، به خاطر نظریّه نسبیت و به ویژه برای هم‌ارزی جرم و انرژی (E=mc۲ که از آشناترین رابطه‌ها در فیزیک بین غیرفیزیک‌دان‌هاست) شهرت دارد. علاوه بر این، او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده‌ای داشت. اینشتین جایزه نوبل فیزیک را در سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد. او به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیک دانانی شناخته می‌شود که به این جهان پا گذاشته‌اند.او ۱۸ آوریل ۱۹۵۵ درگذشت.

  •  درگذشت ویلیام آلفرد

ویلیام آلفرد "ویلی" فولر متولد ۹ آگوست ۱۹۱۱ بود. وی اخترفیزیک‌دان آمریکایی است. او نباید با اخترشناس بریتانیایی، آلفرد فولر اشتباه گرفته شود.فولر در سال ۱۹۶۳، موفق به دریافت جایزه هنری نوریس راسل از انجمن اخترشناسی آمریکا شد؛ از جایزه‌های دیگر وی می‌توان به جایزه وتلسن در ۱۹۷۳، مدال ادینگتون در ۱۹۷۸، مدال بروس در سال ۱۹۷۹ و جایزه نوبل فیزیک در سال ۱۹۸۳ و به دلیل مطالعه‌های نظری و تجربی دربارهٔ واکنش‌های هسته‌ای در اهمیت تشکیل عناصر مختلف شیمیایی در گیتی، اشاره کرد.او  ۱۴ مارس ۱۹۹۵درگذشت.

  • درگذشت اِستیوِن ویلیام هاوکینگ

اِستیوِن ویلیام هاوکینگ متولد  ۸ ژانویه ۱۹۴۲ بود. وی فیزیکدان نظری، کیهان‌شناس و نویسنده بریتانیایی و مدیر تحقیقات مرکز کیهان‌شناسی نظری در دانشگاه کمبریج بود. که بیش از چهل سال، سابقه فعالیت علمی داشت.او  ۱۴ مارس ۲۰۱۸ درگذشت.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا