نانوایان،نیاز به توجه بیشتری در حوزه سلامت اجتماعی دارند

مفهوم سلامتی بر اساس تعریف سازمان جهانی بهداشت دارای سه بُعد جسمی، ذهنی و روانی است. تا کنون ابعاد سلامت جسمی و روانی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند؛ اما بعد اجتماعی نیاز به توجه بیشتری دارد.

منظور از سلامت اجتماعی، ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکردش در اجتماع و کیفیت روابطش با افراد دیگر، نزدیکان و گروه‌های اجتماعی است. سلامت اجتماعی در هفت مولفه تعامل اجتماعی، مسئولیت‌پذیری اجتماعی، وظیفه‌شناسی، نگرش به جامعه، همدلی، روابط خانوادگی و مشارکت اجتماعی بررسی می‌شود.

با توجه به اهمیت سلامت اجتماعی، پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انجام مطالعه‌ای سلامت اجتماعی نانوایان را مورد بررسی قرار دادند. چرا که شاغلان نانوایی در عین اینکه در بطن جامعه حضور دارند، اما به نحوی از بطن جامعه جدا هستند. این قشر از جامعه به دلیل ساعات کاری متناوب، منتشر بین ساعات اولیه صبح تا پاسی از شب، تعامل زیادی با دیگران ندارند.

این مطالعه به صورت مقطعی از مهرماه تا اسفندماه ۱۳۹۶ انجام شد و پژوهشگران ۴۶۹ نفر از نانوایان شاغل در نانوایی‌های سنتی شهر اصفهان را با استفاده از پرسش‌نامه مورد بررسی قرار دادند.

نتایج به‌دست آمده از این بررسی نشان داد که سطح نمره سلامت اجتماعی اغلب نانوایان مورد بررسی در حد ضعیف است.

پژوهشگران این مطالعه می‌گویند: به نظر می‌رسد این نوع شغل و سطح ارتباطی-تعاملی آن با اجتماع باعث می‌شود فرد حالتی از انزوای اجتماعی پیدا کرده و گاهی خود را جدای از اجتماع احساس کند.

در این مطالعه مشخص شد که بین سن و سابقه نانوایان و سلامت اجتماعی آن‌ها، رابطه‌ مثبتی وجود دارد و با بالا رفتن سن و سابقه آن‌ها، سلامت اجتماعی آن‌ها افزایش می‌یابد.

همچنین عنوان شد که سلامت اجتماعی افراد متاهل و افراد با وضعیت درآمد متوسط بیشتر از افراد مجرد و افراد با وضعیت درآمد پایین است.

پژوهشگران این مطالعه پیشنهاد می‌کنند مداخلاتی مثل باز طراحی محیط کاری انجام شود تا سطح تعامل نانوایان و مردم همزمان با رعایت بهداشت مواد غذایی افزایش یابد. همچنین اجرای برنامه‌های افزایش‌دهنده فعالیت‌های اجتماعی برای نانوایان انجام شود.

این محققان معتقدند که بهبود فضای کسب‌وکار نانوایان از طریق پیگیری‌های سیاسی-اجتماعی جهت افزایش درآمد آن‌ها و کاهش اقدامات تعزیری-تنبیهی ارگان‌های دولتی، احتمالا باعث ارتقای سطح بهزیستی اجتماعی نانوایان می‌شود.

در این تحقیق پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله؛ سید هاشم ابوترابی؛ کارشناس ارشد رفاه اجتماعی، مصطفی امینی رارانی؛ دکتری سیاست‌گذاری سلامت، مهدی نصرت‌آبادی؛ استادیار سلامت و رفاه اجتماعی و مریم میرلوحی؛ دانشیار علوم تغذیه، مشارکت داشتند.

یافته‌های این مطالعه به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی اپیدمیولوژیک وضعیت سلامت اجتماعی نانوایان شهر اصفهان و عوامل مرتبط با آن» در فصل‌نامه سلامت کار ایران، منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا