کارشناسان دامپزشکی به زودی از محل جدید قرنطینه ببرسیبری بازدید می کنند

 مجید خرازی مقدم در گفت و گو با  ایرنا افزود: بیش از چهار سال است که ببر سیبری مشکوک به بیماری مشمشه در بلاتکلیفی به سر می برد و از این رو در آخرین نشستی که با حضور نمایندگانی از سازمان حفاظت محیط زیست، دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام شد قرار شد تکلیف این حیوان هر چه زودتر مشخص شود.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست با معدوم کردن این حیوان موافق نیست اظهار کرد: بر این اساس قرار شد سازمان محیط زیست مکانی به عنوان قرنطینه این حیوان تعیین کند که اولین مکان تعیین شد اما در بازدید مورد موافقت کارشناسان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار نگرفت.

خرازی مقدم ادامه داد: بر این اساس مکان دیگری تعیین و اعلام شد و قرار است به زودی و به احتمال زیادی در هفته جاری مورد بازدید نمایندگان سازمان دامپزشکی ، محیط زیست و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قرار گیرد، نامه این بازدید برای سازمان ذکر شده تهیه شده است.

وی گفت: از نظر سازمان حفاظت محیط زیست این مکان برای قرنطینه ببر سیبری مناسب است اما منتظر بازدید نمایندگان سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت از آن هستیم که به احتمال زیاد مورد موافقت آنها قرار خواهد گرفت.

مدیرکل دفترحیات وحش و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بعد از تایید مکان جدید قرنطینه یک سری اقدامات برای سکونت ببر باید انجام شود که دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست آماده انجام آنها است.وی ادامه داد: در صورت تایید مکان قرنطینه تلاش می شود تا خنک شدن هوا، قرنطینه آماده و بعد از سپری شدن گرما حیوان به آن منتقل شود.

خرازی مقدم گفت: دفتر حیات وحش و تنوع زیستی سازمان محیط زیست اعتبارات مناسبی را برای تغذیه و بهداشت ببر سیبری در نظر گرفته است.وی اظهار کرد: قرار است بعد از انتقال ببر به مکان قرنطینه از حیوان نمونه گیری کنند تا سالم و یا آلوده بودن حیوان به بیماری مشمشه مشخص شود.

به گفته وی مکان اول برای قرنطینه در باراجین بوده است که مورد توافق قرار نگرفته بود.باراجین نام منطقه ای در شمال شهر قزوین است که از ابتدای آزاد راه قزوین – زنجان شروع شده و تا دامنه های البرز غربی امتداد می یابد.
چهار سال پیش مدیریت وقت سازمان حفاظت محیط زیست دو قلاده ببر را در مقابل دو قلاده پلنگ از سیبری وارد ایران کرد اما به دلیل آماده نبودن محل زندگی، این حیوانات به باغ وحش ارم منتقل شدند که بعد از مدتی به علت تغذیه نادرست به بیماری مشمشه مبتلا شدند که بر اثر آن یکی از ببرها تلف شد و به علت مشکوک بودن ببر دوم به این ویروس، در قرنطینه قرار گرفت که همچنان بعد از چهار سال همچنان بلاتکلیف است.

مشمشه بیماری باکتریایی واگیردار و خطرناکی است که بیشتر در تک سمی ها مشاهده می شود این بیماری بسیار کشنده در اسب ها بیشتر دیده شده و از بیماری های مشترک انسان و دام است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا