ماسک‌های پارچه‌‌ای بهترین اثربخشی را از خود نشان می‌دهند

این در حالی است که ماسک های پارچه‌ ای حاوی الیاف مصنوعی،‌ قدرت بالایی در جذب رطوبت ندارند و به همین دلیل نسبت به ماسک‌های پنبه‌ای بازده فیلتراسیون خوبی ندارند.

محققان با بررسی ۹ مدل ماسک پارچه‌ای از الیاف مختلف متوجه شدند که رطوبت به افزایش ۱۲ تا ۴۵ درصدی فیلتراسیون کمک می‌کند. در مقابل ماسک‌های با الیاف مصنوعی از جمله نایلون، پلی‌استر و ریون، طرف نظر از شرایط رطوبت، عملکرد ضعیفی از خود نشان می‌دهند. ماسک‌های پزشکی و ماسک‌های N95  نیز در هر دو شرایط رطوبت بالا و پایین بازده فیلتراسیون یکسانی را ارائه می‌دهند.

پیشتر گزارش‌هایی از اثربخشی بالای ماسک‌های دو لایه پارچه‌ای از جنس فلانل، در انتقال ویروس کرونا انجام شده بود. ازمایش‌های انجام شده در شرایط آزمایشگاهی و بدون در نظر گرفتن رطوبت تنفس به انجام رسیده بود.

کریستوفر زنگمایستر از محققان «انستیتوی ملی استاندارد و فناوری» (NIST)  می‌گوید:

«ماسک‌های پارچه‌ای از جنس پنبه هنوز هم یکی از بهترین انتخاب‌ها است و مطالعات جدید نشان می‌دهد ماسک‌های نخی عملکرد بهتری نسبت به آنچه تصور می‌‌شد از خود نشان می‌دهند.»

محققان همچنین برای پاسخ به این سوال که آیا رطوبت ایجاد شده در ماسک به دلیل تنفس، تاثیری در کارایی ماسک‌ خواهد داشت یا خیر. مطالعات انجام شده حاکی از آن است که زدن ماسک تاثیری در قابلیت نفس کشیدن افراد ایجاد نمی‌کند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) به کلیه افراد توصیه می‌کنند که حتما از ماسک استفاده کنند تا از گسترش بیشتر ویروس کرونا جلوگیری شود.

مطالعه انجام شده اخیر یکی از چندین مطالعه‌ای است که توسط NIST و سازمان های دیگر انجام شده است تا محققان بتوانند به راهکارهای مطلوبی در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دست پیدا کنند.

در شرایط مرطوب، بازده فیلتراسیون ماسک‌های پارچه‌ای افزایش پیدا می‌کند. اصولا الیاف پنبه‌ای قدرت بالایی در جذب رطوبت دارند. وقتی فردی که ماسک زده نفس می‌کشد، محیط مرطوبی در داخل ماسک ایجاد می‌شود. ذرات میکروسکوپی که قصد عبور از ماسک را دارند، مقداری از این رطوبت را جذب کرده و بزرگتر می‌شوند و همین مساله باعث می‌شود که نتوانند از ماسک عبور کنند.

در این مطالعه،‌ محققان پارچه‌های مختلفی را آزمایش کردند. در ابتدا نمونه ماسک‌های پارچه‌ای دو لایه را در محفظه کوچکی با رطوبت ۹۹ درصد قرار دادند که تقریبا رطوبتی در حدود بازدم دارد. سپس نمونه‌های دیگری را با رطوبت ۵۵ درصد مورد بررسی قرار دادند. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که رطوبت بیشتر به فیلتراسیون بالاتر ماسک‌ها کمک می‌کند.

از سوی دیگر باید در نظر داشت وقتی ماسک بیش از حد رطوبت داشته باشد یا خیس شود، مشکلاتی برای تنفس فرد ایجاد می‌کند و بهتر است از ماسک‌های خیس استفاده نشود.

منبع:دیجیاتو