فرصت طلایی کرونا برای آشتی معلمان با فناوری‌های آموزشی

رضوان حکیم‌زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آموزش در این دوران بحرانی نشان داد که نقاط ضعف‌ معلمان در حوزه آموزش مجازی در کجاست و به خصوص چقدر باید بیشتر از قبل سواد فناوری را بالا ببریم.

وی افزود: معلمان در بحران کرونا و آموزش در این شرایط ویژه با سرعت قابل توجهی نقاط ضعف خود در زمینه دانش آموزش مجازی را شناسایی و برطرف کردند. اگر قرار بود به صورت طبیعی از فناوری استفاده شود، مجهز شدن به فناوری ۱۰ سال طول می‌کشید تا به نقطه امروز برسیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همچنین برای ما مدیران مسوولیت جدیدی ایجاد شده که توانمندسازی معلمان و مدیران متناسب با شرایط صورت گیرد و متناسب با شرایط استفاده از فضای مجازی افزایش و ارتقا یابد و باید بتوان به مدل تدریس اثربخش در فضای مجازی توجه کرد.

وی توضیح داد: معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا توانمندی های خود را در معرض استفاده همکاران و دانش آموزان در سراسر کشور قرار دادند. پیش از شیوع کرونا معلمان خلاق و توانمند در کلاس‌های درس خود حضور داشتند اما پس آغاز آموزش مجازی به اشتراک گذاشتن تدریس معلمان باعث شد تا سایر همکاران هم از شیوه تدریس دیگران بهره‌مند شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: پس از شیوع ویروس کرونا منبع یادگیری مناسبی در اختیار خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار گرفت و مهم تر اینکه پیش از شیوع کرونا تولید محتواها به صورت متمرکز انجام می شد، چالش کرونا این فرصت را فراهم کرد که اگر به صورت غیرمتمرکز عمل شود و به استان‌ها اختیار بیشتری داده شود، دستاوردهای قابل توجهی حاصل می‌شود.

حکیم‌زاده با بیان اینکه استان‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا برای تداوم آموزش مشارکت فعالی داشتند، یادآورشد: تقریبا می توان گفت همه استان‌ها در زمان شیوع ویروس کرونا تولید محتوایی داشتند که از نظر کمی و کیفی ارزشمند بود، همچنین در کنار معلمان خانواده‌ها هم  وارد جریان آموزش شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین هم اعلام شده که باید فرصت های بیشتر مشارکت خانواده‌ها را در امر آموزش فراهم کرد. در دوران شیوع کرونا مشارکت والدین در کنار معلمان افزایش یافت.

وی عنوان کرد: پس از این تجربه و ارتقا توانمندی معلمان و خانواده‌ها در دوران پسا کرونا می‌توان یک آموزش ترکیبی هدفمند داشت که شامل مشارکت موثرتر خانواده‌ها در امر آموزش و بهره‌گیری از بستر فناوری با معلمان توانمند، ارزش گذاشتن به آموزش حضوری و فرصت رشد مهارت اجتماعی و مهارت ارتباطی برای دانش‌آموزان می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی وزیر ادامه داد: آموزگاران،مدیر آموزگاران و راهبران آموزشی در این شرایط سخت کرونا ۲ اقدام مهم انجام دادند؛ آنها در وهله اول سعی کردند تا جریان آموزش را زنده نگه دارند و همچنین فرآیند آموزش با کیفیت تداوم یابد.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا فقط بحث کمیت و شکلی تداوم آموزش را مد نظر نداشتند بلکه کیفیت هم در تمام فعالیت‌ها مورد توجه بوده است، در این دوران مدیون فداکاری و ایثار همکاران بوده‌ایم.

وی افزود: معلمان در دوران شیوع ویروس کرونا جلوه‌های ارزشمندی را نمایان کردند و مانندمدافعان سلامت، جهادگران عرصه آموزش بودند که با فعالیت در مدرسه تلویزیونی،ارسال درسنامه، حضور در مدارس عشایری و روستایی و در بستر شبکه شاد جهد بسیار کردند.

پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس از اول اسفند ماه سال ۹۸ آموزش و پرورش شیوه‌های متنوعی را برای تداوم فرآیند آموزش در نظر گرفت.

مدرسه تلویزیونی، آموزش مجازی و تهیه بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان در مناطق مختلف از جمله اقداماتی بود که این وزارتخانه برای تداوم فرآیند آموزش بکارگرفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا