آیا رونق بیت کوین به کسادی طبیعت می انجامد؟

به گزارش سیناپرس، بازار ارزهای رمزنگاری شده به دلیل محبوبیتی که پادشاه آن ها، یعنی بیت کوین با رسیدن به قیمت 58 هزار دلاری در ماه پیش، در بین سرمایه گذاران پیدا کرده، بازاری بسیار جذاب و پرسود بوده است. اما برخی بررسی ها نشان می دهند که ادامه روند افزایش قیمت این رمز ارز، ممکن است با افزایش مصرف انرژی، تشدید کمبود جهانی تراشه های کامپیوتری و حتی تهدید امنیت بین المللی همراه گردد.

از نظر تئوری، هر رایانه ای که به اینترنت و برق دسترسی داشته باشد، می تواند بیت کوین را استخراج کند. به گزارش سیناپرس، فرایند استخراج بیت کوین در واقع فرایندی برای حل معادلات پیچیده ریاضی مربوط به نقل و انتقال این پول نوظهور است که نیازهای به تراشه های کامپیوتری خاص و قوی دارد.

طبق برآورد انجام شده در پژوهشی که توسط محققان هلندی انجام شده است، از 11 ژانویه 2021 به بعد، استخراج کنندگان بیش از 150 کوینتیلیون (یعنی عدد 15 با 19 تا صفر!) معادله ریاضی مرتبط را در هر ثانیه، رمزگشایی کرده اند. بدون شک چنین اقدامی به قدرت محاسباتی بالا نیاز داشته و هزینه برق سرسام آوری را ایجاد می کند.

البته اگر شما یک کاربر بیت کوین بوده و صرفاً آن را خرید و فروش می کنید، مستقیماً هزینه ای بابت برق مصرفی پرداخت نخواهید کرد. بلکه چنین هزینه ای برای شما به صورت پنهان وجود خواهد داشت.

به گفته محققان هلندی، هزینه پنهان، فراتر از مصرف انرژی است. بر اساس قیمت بیت کوین در ژانویه، آن ها تخمین زده اند که کل شبکه بیت کوین می تواند حدود 184 ترا وات بر ساعت در سال انرژی مصرف کند و این مقدار، نزدیک به میزان انرژی است که تمام مراکز داده در جهان مصرف می کنند.

ضمناً باید به این نکته نیز توجه کرد که این انرژی مصرف شده، می تواند منجر به تولید حدود 90 میلیون تن CO2 شود که قابل مقایسه با میزان کربن منتشره از کلان شهر لندن در اتمسفر است.

علاوه بر این ها، قیمت بیت کوین، موجب انگیزه بخشیدن به سرمایه گذاران برای ورود به صنایع سخت افزاری و برق شده است. درواقع، با افزایش قیمت این دارایی جذاب الکترونیکی، افراد بیشتری برای خرید سخت افزارهای استخراج سفارش ثبت می کنند و این خود باعث افزایش مصرف انرژی می شود.

این سفارش ها، حتی باعث می شود که تولیدکنندگان سخت افزارهای استخراج نتوانند به موقع سفارشارت خود را تحویل دهند. همه این موارد باعث می شود که حتی اگر قیمت بیت کوین 25 تا 30 درصد نیز سقوط کند، باز هم شاهد قفل شدن مصرف انرژی در همان نقطه قبلی باشیم.

آن گونه که مجریان این پژوهش می گویند: «البته برای رهایی از مشکلات ذکرشده، کارهای زیادی را می توان انجام داد. چرا که تأسیسات استخراج رمز ارزها معمولاً متمرکز هستند و پیداکردن آن ها آسان است. سیاست گذاران می توانند با افزایش نرخ برق و یا مصادره تجهیزات استخراج، در این خصوص مداخله کنند. همچنین اخذ مالیات از تولیدکنندگان دستگاه استخراج بیت کوین یا محدود کردن دسترسی آن ها به تراشه های کامپیوتری نیز می تواند در نظر گرفته شود».

به گفته آن ها، «همچنین، اگرچه خود بیت کوین یک ارز غیرمتمرکز است، سازمان های دولتی می توانند درگاه های مبادله آن را محدود کنند و از تجارت آن برای تأثیرگذاری بر ارزش جلوگیری نمایند».

با همه این ها کسی چه می داند تا چند سال آینده، چه اتفاقی در خصوص رمزارزها و سیستم کنونی مالی دنیا رخ خواهد داد.به گزارش سیناپرس، طبق مطالب ارائه شده در این پژوهش که در نشریه معتبر Joule منتشر شده، اطلاعات فعلی ما در این خصوص کاملاً محدود است و باید برای دیدن مزیات این رمزارزها و نحوه برخورد جهان با آن ها، کماکان منتظر آینده بود.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا