احتمال پیوستن ایران به قدرت های اقتصادی نوظهور پس از رفع تحریم‌ها

جعفر مهراد بنیان‌گذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: هفتمین نشست سالانه روسای کشورهای گروه بریکس در روسیه برگزار شد و حضور حسن روحانی رئیس جمهور در اجلاس گروه بریکس و ابراز علاقه وی برای همکاری‌های بیشتر با قدرت‌های اقتصادی نوظهور نویددهنده راه روشنی است که در آینده طی خواهد شد.

 

وی افزود: پیوستن احتمالی ایران به ویژه بعد از رفع تحریم‌ها به قدرت‌های اقتصادی نوظهور ضمن آنکه روابط ایران را در زمینه‌های تجارت و سرمایه‌گذاری افزایش می‌دهد، در حوزه آموزش عالی به رتبه‌بندی سالانه دانشگاه‌های کشور نیز از سوی یک مرجع بین‌المللی در کنار دانشگاه‌های عضو این گروه تبدیل شده و به این ترتیب تلاش بیشتر برای بین‌المللی سازی و کیفیت بخشی به موسسات آموزش عالی مورد حمایت جدی قرار می‌گیرد.

 

مهراد گفت: گروه بریکس از نظر فرهنگی و بافتار تاریخی بسیار متنوع و گوناگون است اما به طور شگفت‌انگیزی راهبردهای خود را متوجه توسعه اقتصادی کرده‌اند و در مجموع اعضای این گروه به طور فزاینده‌ای با یکدیگر همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای بریکس اظهار داشت: ویرایش ۲۰۱۵ رتبه بندی بریکس حضور برجسته دانشگاه‌های چین را در بین سایر اعضای گروه نشان می‌دهد. در حالی که هر ۵ کشور عضو شامل برزیل، هندوستان، چین، روسیه و آفریقای جنوبی تعداد دانشگاه ممتاز در بین ۲۰ دانشگاه نخست این رتبه‌بندی دارند برتری چین در رتبه‌بندی به وضوح قابل مشاهده است.

چهره ماندگار کشور افزود: چین در بین ۱۰ دانشگاه نخست دارای ۷ دانشگاه برتر و در بین ۵۰ دانشگاه برتر دارای ۲۵ دانشگاه ممتاز است. روسیه با ۵۳ موسسه در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر بعد از چین در جایگاه دوم نشسته است.

به گفته وی، همچنین در بین ۵۰ دانشگاه برتر نخست، روسیه در مقایسه با چین، برزیل و هندوستان که به ترتیب ۲۱، ۱۰ و ۹ دانشگاه ممتاز دارد تنها دارای ۷ دانشگاه ممتاز است.

مهراد اضافه کرد: هر ۵ کشور عضو بریکس سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در آموزش عالی و تحقیقات علمی به عمل اورده است و از اولویت‌های ملی این کشورها محسوب می‌شود ولی چین در حال حاضر بعد از ایالت متحده آمریکا بیش از هر کشور دیگری در تحقیق و توسعه هزینه می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که چین تا آخر این دهه به کل اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا برتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی در چین ۲.۵ درصد است، گفت: البته دولت روسیه نیز در بین‌المللی سازی آموزش عالی کوشش‌های زیادی به عمل آورده است، روسیه متعهد است بیش از ۱۰ میلیارد روبل( ۳۰۰ میلیون دلار) به دانشگاه‌های پیشرو این کشور کمک کند. همینطور، هندوستان به دقت کیفیت دانشگاه‌های برتر جهان را رصد می‌کند و می‌کوشد ۱۵ دانشگاه تراز اول تاسیس و از نظر فراورده‌های پژوهشی با چین رقابت کند.

به گفته مهراد، این ۵ کشور مشترکا بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان و یک چهارم کل زمین را در اختیار دارد.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا