عملیات تغییر محل ایستگاه بین المللی فضایی

متخصصان مرکز کنترل ماموریت ایستگاه بین المللی فضائی Mission Control Center (MCC) که مقر آن در شهر مسکو قرار دارد ، طی یک عملیات ویژه مدار ایستگاه بین المللی فضائی را جا به جا کردند . در این مانور فضائی از موتور محرکه فضاپیمای ترابری M-26M که در حال حاضر در ایستگاه بین المللی فضائی پهلو گرفته است ، استفاده شد .

این عملیات نیازمند محاسبات پیچیده ای بوده و بسیار حساس محسوب می شد . سخنگوی مرکز کنترل ماموریت ایستگاه بین المللی فضائی در رابطه با جزئیات این مانور اعلام کرد : " موتور فضاپیمای مزبور بر اساس زمان بندی از پیش تعیین شده ، فعال شده و برای مدت زمانی برابر با 657 ثانیه ( در حدود یازده دقیقه ) روشن ماند . در این عملیات ، ایستگاه بین المللی فضائی با سرعتی برابر 1.22 متر در ثانیه جا به جا شده و در ارتفاع مدار 2 هزار و 100 متری مستقر شد .

لازم به توضیح است که این عملیات تغییر مکان ایستگاه بین المللی فضائی ؛ جهت ایجاد شرایط مناسب جهت پهلو گیری فضاپیمای سرنشین دار سویوز تی ام آ – 17 ام یا Soyuz TMA-17M manned spacecraft انجام شده است که قرار است خدمه جدید ایستگاه بین المللی فضائی را به آن منتقل کند . بر اساس برنامه های از پیش تعیین شده ، قرار است ماموریت فوق در تاریخ 23 جولای ( برابر با یکم مرداد ) از مرکز فضائی بایکونور انجام شود . کارشناسان پیش بینی کرده اند که فضاپیمای مورد نظر ، شش ساعت پس از پرتاب از مرکز فضائی بایکونور ، در ایستگاه بین المللی فضائی پهلوگیری کند .

در این فضاپیما ، کونوننکو Oleg Kononenko از آژانس فضائی روسیه ، کجیل لیندگرن Kjell Lindgren از سازمان فضائی ناسا و کیمیا یوئی Kimiya Yui از آژانس فضائی ژاپن حضور خواهند داشت . قرار است این افراد به فضانوردان فعلی ایستگاه بین المللی فضائی ، یعنی  گنادی پادالکا Gennady Padalka  و میخائیل کورنینکو Mikhail Korniyenko  از روسیه به همراه  اسکات کلی Scott Kelly فضانورد ناسا که از قبل در این ایستگاه حضور داشتند ، ملحق شده و به اجرای ماموریت خود بپردازند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا