چرا آمریکا شیائومی را در فهرست سیاه خود قرار داد؟

 این کمپانی چینی اکنون یکی از محبوب‌ترین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند در دنیا است و به لطف مشکلات هواوی، عنوان سومین تولید کننده در جهان را تصاحب کرده است.

در حال حاضر سرمایه‌گذاران آمریکایی از سرمایه‌گذاری در شیائومی منع شده‌اند و افرادی که پیش از وضع این تحریم اقدام به سرمایه‌گذاری کرده‌ بودند هم باید تا یازدهم نوامبر (۲۰ آبان) سهام این شرکت را واگذار و از فهرست دارایی‌های خود حذف کنند.

سهام شیائومی در آمریکا در قالب برگه‌های امانت قابل وصول آمریکایی خرید و فروش می‌شوند که در روز جمعه به قیمت هر سهم ۱۵/۳۴ دلار به فروش رسیدند. ارزش سهام این کمپانی نسبت به زمانی که در لیست سیاه تحریمی ایالات متحده قرار نگرفته بود حدود ۲۵ درصد افت داشته است.

کمپانی شیائومی به همراه ۸ شرکت چینی دیگر، به اتهام ارتباط با ارتش چین توسط وزارت دفاع آمریکا در لیست سیاه تحریم‌های این کشور قرار گرفت. پس از اعلام وضع تحریم علیه این شرکت، شیائومی در بیانیه‌ای اعلام کرد:

    این شرکت از قوانین مناطقی که در آن‌ها تجارت می‌کند پیروی و مطابق با قوانین و مقررات آن‌ (مناطق) عمل می‌کند. این کمپانی تصریح می‌کند که محصولات و سرویس‌هایش را برای استفاده کاربران غیر نظامی و مصارف تجاری ارائه می‌کند. این شرکت تایید می‌کند که تحت مالکیت، کنترل یا تاثیر ارتش چین نیست و آنچه به عنوان «شرکت کمونیستی ارتش چین» تحت قانون اجرایی وزارت دفاع آمریکا تعریف شده صحت ندارد. این کمپانی اقدامات مناسب برای حفاظت از منافع شرکت و سهام‌داران‌مان را اتخاذ خواهد کرد.

روز گذشته وال استریت ژورنال اعلام کرد وزارت دفاع آمریکا پرونده‌ای قانونی را برای تهیه گزارش از وضعیت این شرکت به ثبت رسانده است که ظاهرا دلیل اصلی قرار گرفتن نام شیائومی در فهرست تحریم‌های آمریکا را فاش می‌کند.

در این گزارش ذکر شده است که اهدا یک جایزه به آقای لِی جون، موسس و مدیر عامل شیائومی، برای خدماتش به دولت باعث شده تا دولت ترامپ در آخرین روزهای فعالیت خود تصمیم بگیرد این شرکت را در فهرست سیاه تحریم‌های خود قرار دهد.

آقای لی یکی از ۱۰۰ مدیر در چین بود که در سال ۲۰۱۹ جایزه افتخاری «خالق برجسته سوسیالیسم با مشخصات چینی» را کسب کرد. شیائومی با ثبت دریافت این جایزه در صفحه زندگی‌نامه مدیر عامل خود و همچنین در گزارش سالانه‌اش، به این اتفاق واکنش مثبت نشان داده است.

در بایگانی وزارت دفاع به سرمایه‌گذاری شیائومی در فناوری‌های پیشرفته، شامل شبکه ۵G و هوش مصنوعی هم اشاره شده است. کمپانی چینی تلاش می‌کند با طرح دعوای قانونی در دادگاه، نام خود را از فهرست سیاه تحریم‌ها حذف کند و تا به‌حال شکایت خود را در دادگاه ایالتی آمریکا در واشنگتن دی‌سی به ثبت رسانده است.

وزارت دفاع ایالات متحده هم در واکنش به این اقدام چینی‌ها، شکایت خود را مطرح کرده است که در آن به جایزه اهدا شده به آقای لی هم اشاره شده است. کمپانی هواوی و شرکت چینی SMIC  که یکی از بزرگترین تولید کنندگان قطعات نیمه رسانا است از جمله شرکت‌های دیگری بودند که در دادخواست وزارت دفاع آمریکا از آن‌ها نام برده شده.

آقای لی جایزه خود را به سازمان MIIT در چین اهدا کرد که یک آژانس دولتی است و وظیفه تعیین سیاست‌های مرتبط با فناوری و صنعت در این کشور را بر عهده دارد. وزارت دفاع آمریکا مدعی است که این آژانس دولتی چینی برنامه‌ای به نام «ائتلاف غیر نظامی-نظامی» را مدیریت می‌کند. طبق ادعای آمریکا، دولت چین به کمک این برنامه از کسب‌و‌کارهای خصوصی برای تولید تکنولوژی‌های مورد نیاز ارتش خود استفاده می‌کند.

با وجود تمام این اتفاق‌ها، در حال حاضر فروش محصولات شیائومی در بازار آمریکا هنوز به‌طور کامل ممنوع اعلام نشده و محصولات محدودی از این شرکت در بازار آمریکا حضور دارند که بیشتر شامل پاوربانک‌ها و دست‌بندهای سلامتی سری Mi Band است که از طریق فروشگاه آنلاین آمازون به فروش می‌رسند.

در سال ۲۰۱۶، نایب رئیس وقت شیائومی اعلام کرده بود این شرکت قصد ورود رسمی به بازار موبایل آمریکا را دارد و از فروش گوشی‌های این شرکت در ایالات متحده سخن می‌گفت. از آن زمان تا کنون مدت زیادی گذشته و می‌توان گفت در طول این مدت به جز کمپانی وان پلاس، سایر شرکت‌های چینی در بازار موبایل آمریکا موفقیت خاصی کسب نکرده‌اند.

منبع:دیجی کالامگ

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا