هشدار نسبت به تست تشخیص سریع کرونا در مطب‌ها

محمدعلی برومند، در گفتگو با مهر، به تصمیم وزارت بهداشت برای انجام تست کرونا با روش آنتی ژن در مطب‌ها اشاره کرد و گفت: آنچه مسلم است اینکه تست پی سی آر همچنان روش اصلی تشخیص کرونا است. اما گفته می‌شود که تست تشخیص سریع در مطب‌ها، مزیت‌هایی دارد که البته ما قبول نداریم.

وی با اشاره به ادعای مزیت انجام سرپایی تست در مطب با هزینه کمتر، افزود: تشخیص کرونا با این روش که در مراکز بهداشت طرح شهید سلیمانی انجام می‌شد و هزینه‌ای هم برای مردم نداشت، خوب بود. زیرا، مراجعات زیاد بود و لازم می‌دیدند که از این روش استفاده کنند.

برومند با عنوان این مطلب که تست پی سی آر در ابتدای شیوع بیماری در کشور در ۲ یا ۳ مرکز انجام می‌شد، گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳۶۰ مرکز اعم از دولتی و خصوصی مشغول انجام این تست هستند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر این مراکز هست، لزوم تست کرونا در مطب‌ها چیست.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی آسیب شناسی ایران ادامه داد: مقایسه شده که جواب تست کرونا در روش پی سی آر تا ۳۰ درصد احتمال منفی کاذب وجود دارد و به همین میزان در روش آنتی ژن نیز این خطای منفی کاذب وجود دارد. یعنی اینکه میزان خطا در روش تشخیص سریع، خیلی بیشتر است و احتمال دارد فرد مبتلا باشد اما جواب او منفی نشان می‌دهد.

وی با اشاره به شرایط خاص انجام تست در آزمایشگاه‌ها، گفت: با انجام تست در مطب‌ها، خیلی از جواب‌ها منفی خواهد شد و این اطمینان کاذب به افراد می‌تواند بیماری را گسترش دهد.

برومند با اشاره به ادعای کاهش هزینه تست در مطب‌ها، اظهار داشت: وقتی جواب منفی می‌شود، پزشک به بیمار می‌گوید اگر می‌خواهد مطمئن‌تر شود، یک تست پی سی آر هم انجام بدهد. یعنی اینکه هزینه بیشتری را متقبل بشود.

وی همچنین به دستورالعمل ۵ ساعت آموزش برای پزشکان مطب‌ها اشاره کرد و گفت: تجربه نشان داده است که با چنین آموزش‌هایی نمی‌توانیم به اهداف مدنظر برسیم. همان طور که یک بیمار دیابتی که در منزل از دستگاه اندازه گیری قندخون استفاده می‌کند و احتمال اشتباه او خیلی بالا است. از همین رو، انجام این تست در مطب‌ها که اصولاً توسط خود پزشک انجام نخواهد شد و فرد دیگری انجام می‌دهد، می‌تواند با خطا و اشتباه همراه باشد.

برومند در ادامه به انجام تست آنتی بادی در اوایل شیوع بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: بعد از مدتی که تست آنتی بادی انجام می‌شد گفتند که با توجه به میزان خطای آن، کلاهبرداری است و در نتیجه تست آنتی ژن انجام شد.

وی با اشاره به اینکه هزینه هر تست آنتی بادی ۳۰ هزار تومان بود که حتی آن را تعزیراتی هم کردند تا گران‌تر نشود، تاکید کرد: اما حالا برای تست آنتی ژن در مطب‌ها ۷۰ هزار تومان هزینه در نظر گرفته‌اند که شامل ۶۰ هزار تومان هزینه تست و ۱۰ هزار تومان هزینه انجام آن است.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی آسیب شناسی ایران، در ادامه به مرزبندی مطب‌ها برای انجام تست کرونا اشاره کرد و گفت: فلسفه اینکه فقط بعضی مطب‌ها مثل متخصصین داخلی، عفونیف ریه و…، اجازه انجام تست را دارند، برای ما آزمایشگاهیان مشخص نیست.

وی ادامه داد: سوال ما این است که چرا همین تست را نمی‌دهند آزمایشگاه‌ها انجام بدهند. چرا انحصاری در مطب‌ها شده است. اگر همه مطب‌ها نمی‌توانند، پس باید اولویت را به آزمایشگاه‌ها بدهند که اساساً برای انجام این قبیل کارهای تشخیصی بنا شده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا