درختان؛ موجوداتی بی مغز اما باهوش

به گزارش سیناپرس؛ بی شک یکی از نماد های زندگی طبیعت در این کره خاکی درختان هستند. موجوداتی حیات بخش که وجود تمامی موجودات زنده به طور مستقیم و غیر مستقیم به زیست آن ها وابسته است. شاید وجود چنین روندی است که بشر را با تمام بی احتیاطی که نسبت به حذف گونه های طبیعی داشته است ملزم به رواج فرهنگ درخت کاری کرده است؛ هر چند تداوم چنین فعالیت هایی هم اگر دستورالعمل های اصلی درباب حفظ محیط زیست رعایت نشود، چندان تاثیر گذار نخواهد بود، اما به هر روی نباید به راحتی از آثار مثبت آن چشم پوشی کنیم. 

همه ما می دانیم کاشت نهال و افزایش پوشش گیاهی تاثیر زیادی بر تهویه هوای شهرها و روستا ها دارد. وجود قوانینی درباب ایجاد فضای سبز در ساخت منازل و یا ساختمان های اداری یا الزام وجود فضای سبز در محله های شهری و حتی واکنش نسبت به حذف این مکان ها در مناطق روستایی و بکر، شواهدی است که نشان می دهد انسان می داند که فضای سبز تاثیر زیادی سلامت محیط زندگی آن خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس؛ این تاثیر هم در مقیاس محلی و هم در مقایس سیاره ای محسوس است؛  بنابراین یکی از راهکارهای دانشمندان و اقلیم شناسان برای مبارزه با کاهش اثرات گرمایش جهانی افزایش فضای سبز در مقیاس سیاره ای است. به عبارت دیگر پژوهشگران معتقدند کاشت درخت و افزایش پوشش گیاهی کمک شایانی به کاهش آثار مخرب گرمایش جهانی خواهد کرد. 

در این میان مجید قربانی جاوید، استادیار گروه علوم زراعی و اصلاح نباتات دانشگاه تهران به مناسبت هفته درخت کاری در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به خنثی شدن تاثیرات گرمایش جهانی با استفاده از دستکاری هورمونی در درختان و اهمیت کاشت صحیح درخت گفت: اگر ما بتوانیم تزریق هورمونی را در گیاهان و درختان توسعه دهیم به ویژه گیاهان و درختانی که مثمر هستند، می ‌توانیم در راستای کاهش دی‌  اکسید کربن گام بزرگی را برداریم. در این راه یعنی کاهش آثار گرمایش جهانی، انتخاب نوع درخت متناسب با اقلیم حايز اهمیت است و در کنار آن استفاده از مکمل‌های گیاهی از جمله هورمون‌ های گیاهی به شدت تاثیر گذار است. به طور مثال در باغبانی برای اینکه میوه گیاهان زودتر برسد از هورمون اتیلن استفاده می ‌شود. در حقیقت این هورمون باعث رسیدگی میوه می‌‎ شود و در کل در گیاه به صورت طبیعی ساخته می ‌شود؛ اما به صورت مصنوعی محققان و کشاورزان برای بازدهی سریع و بیشتر از اتیلن استفاده می کنند.

این پژوهشگر با اشاره به اهمیت درخت‌کاری در بحث افزایش هوای پاکیزه گفت: امروزه شاهد از بین رفتن پوشش گیاهی در بسیاری از مناطق شهری و حتی روستایی هستیم؛ خوب است بدانید که به ازای هر درختی که بریده می‌شود باید پانزده نهال جایگزین کرد تا به مرور زمان جایگزین یک یک درختانی شود که امروزه جانشان از سوی انسان گرفته می‌شود؛ همانگونه که پیشتر هم اشاره شد، با استفاده از هورمون‌های گیاهی می‌توان رشد درختان را افزایش داد؛ البته به میزان معقول. گفتنی است، هورمون‌هایی که محرکی برای‌ رشد درختان و گیاهان به حساب می‌آیند باعث ریشه زایی بیشتر می شوند و ماندگاری و پایداری آن‌ ها را افزایش می دهند؛ همچنین گیاهانی که مدت‌ زمان طولانی تحت‌تاثیر خشکی قرار گرفته ‌اند با استفاده از اسپری کردن هورمون ها می توان منافذ و روزنه های آن ها را بست تا مانع از تبخیر بیش از حد آب شد؛  بنابراین با استفاده از هورمون ها می توانیم به شکلی گسترده رشد گیاهان را بهبود ببخشیم و بافت سبز گیاهان را در مناطق مختلف افزایش دهیم. هر چقدر بافت سبز گیاهان بیشتر باشد و ساختار برگ بیشتری داشته باشند؛ اکسیژن بیشتری هم تولید می کنند و میزان جذب دی اکسید کربن آن بیشتر خواهد بود.

قربانی جاوید با اشاره به هزینه‌ بر بودن تزریق هورمونی به درختان و گیاهان گفت: هورمون های گیاهی اگر به صورت سنتز شده در کارخانه ها ساخته شده باشد، هزینه بر خواهند بود البته هورمون های دیگری هم هستند که تولید آن ها به صرفه تر است. بنابراین می توان تا حدی با دستکاری هورمونی گیاهان را نسبت به تنش های طبیعی مقاوم کرد. اما نمی‌توان در سطح وسیع این فرایند را عملی کرد.

به گفته استادیار گروه علوم زراعی و اصلاح نباتات دانشگاه تهران، در سطح وسیع تزریق هورمونی امکان پذیر است، مشروط به اینکه هورمون هایی را تولید کنیم که مقرون به صرفه باشد. از طرف دیگر اثرات زیست محیطی آن را هم باید در نظر داشته باشیم. شاید روزی علم بتواند راه حل های بهتری پیش روی ما قرار دهد. 

این پژوهشگر با اشاره به تولید طبیعی هورمون در گیاهان گفت: امروزه مهندسین ژنتیک موفق به شناسایی ژن هایی شده اند که باعث تولید هورمون طبیعی در گیاهان می شود. به طور مثال سطح سبز برگ ها که اکسیژن به محیط می فرستد، توسط دو ژن اصلی در گیاه کنترل می ‌شوند. گفتنی است، هر چقدر کاینین در گیاه افزایش پیدا کند، سطح سبز گیاهان و ماندگاری برگ ها بیشتر می شود. دانشمندان ژنتیک با  شناسایی این ژن ها در گیاهان مقاوم آن را به گیاهان حساس منتقل کرده اند و همین سبب شده است که گیاهان مقاوم تری تولید شوند. ‌در واقع می‌توان با اصلاح ژنتیکی دست به چنین عملی زد.

گیاهان بی مغزان باهوشی هستند

قربانی جاوید گیاهان را موجوداتی دارای هوش و احساس دانست و گفت: با توجه به اینکه گیاهان دارای سنسورهایی هستند که سیگنال ها و علایم محیطی را دریافت می ‌کنند، آن ها می دانند که باید چه واکنشی نسبت به محیط باید داشته باشند. در حقیقت، گیاهان هم مشابه همه موجودات زنده قابلیت دریافت سیگنال های محیطی را دارند؛ مانند دما، رطوبت، گرما، سرما، حتی موج مغناطیس و انرژی هایی که در انسان وجود دارد؛ برای مثال گل‌های آپارتمانی که ما نگه داری می کنیم به طور طبیعی متاثر از انرژی انسان هستند، به گونه ای که صحبت کردن با این گیاهان باعث چند برابر شدن رشد آن ها می شود. این نشان دهنده آن است که اثرات و سیگنال های بیرونی در گیاهان اثر می‌گذارد.

وی با اشاره به تاثیر موسیقی در رشد گیاهان و ارتباط آنان با یکدیگر گفت: موسیقی هم مانند دیگر انرژی ها دارای امواج هستند و در توازن هورمونی و متابولیسم هایی که در داخل گیاهان هستند اثر می ‌گذارد.به گزارش سیناپرس، همچنین موادی در گیاهان وجود دارد به نام آلروکمیکال که وجود این ماده در گیاهان باعث می‌شود همدیگر را درک کنند. در ایران گیاه زعفران این ماده را زیاد تولید می کند؛ گفتنی است، طی چند سال که زعفران در زمینی کاشته می شود، مواد آلروکمیکال از این گیاه ترشح می شود. به همین دلیل پس از چند سال اگر بخواهید در همان زمین گیاه دیگری بکارید امکان رشد وجود نخواهد داشت. در واقع گیاه قبلی ارتباطی را با گیاه بعدی برقرار می کند و به نوعی این پیام را می رساند که زمین قابلیت کشت ندارد. در واقع گفتگو میان گیاهان از طریق سیگنال های آلروکمیکال صورت می گیرد.

گزارشگر: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا