ارزیابی تاثیر مصرف کشمش و دمنوش گیاهی عناب بر استرس

امروزه مواجهه با صدا به عنوان یک مشکل بهداشتی به خصوص در محیط های صنعتی مطرح است. تحقیقات نشان می دهد در بسیاری از موارد، صدا از طریق مکانیسم استرس اکسیداتیو در بدن اعمال اثر می‌کند. استرس اکسیداتیو  به دلیل افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن و در اثر مواجهه با عوامل اکسیداتیو و عدم تعادل بین تولید و حذف این رادیکال های آزاد ایجاد می شود.

استفاده از گیاهان دارویی به طور سنتی در جوامع مختلف معمول است و در کشور ما نیز به منظور پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از گیاهان دارویی استفاده می‌شود. بررسی‌های انجام یافته نشان می‌دهد که عناب و کشمش سیاه سرشار از آنتی اکسیدان طبیعی بوده که می‌تواند فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و مانع از آسیب استرس اکسیداتیو به بدن شوند. با توجه به اینکه گزارشی برای مصرف همزمان آنها در کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از آلاینده های محیط کار یافت نشد، محققان مطالعه‌ای با هدف بررسی میزان اثر مصرف کشمش به همراه دمنوش گیاهی عناب به عنوان آنتی اکسیدان بر تغییرات برخی پارامتر های استرس اکسیداتیو ناشی از مواجهه با صدا در کارگران پرسکار طراحی کردند.
 

نتایج بررسی همبستگی پیرسون نشان داد که بین میزان مواجهه با صدا و میزان غلظت TTG پلاسما ارتباط معنی داری وجود دارد (۵۹۶/۰- =r و ۰۰۰۱/۰ =p ). همبستگی منفی به این معناست که میزان مواجهه با صدا و سطح TTG موجود در پلاسما نسبت به هم رابطه عکس دارند و با افزایش میزان مواجهه با صدا، TTG پلاسما که به عنوان سیستم دفاع آنتی اکسیدانی کاهش می یابد. نتایج آزمون آماری نشان داد تفاوت معنی داری در سطح MDA در گروه مواجهه یافته قبل از مداخله و بعد از مواجهه وجود دارد(۰۱۲/۰ p=). به این معنی که سطح MDA پلاسما در گروه مواجهه یافته بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله کاهش یافته است. همچنین تفاوت معنی داری در سطح TTG موجود در پلاسما بین دو گروه مواجهه یافته و کنترل وجود دارد(۰۰۰۱/۰P=) به طوری که غلظت TTG پلاسما در گروه مواجهه یافته با صدا کمتر از پرسنل اداری است.

 امروزه با گسترش فعالیت های صنعتی و به کارگیری ماشین آلات و تجهیزات متنوع، مواجهه با صدا در محیط های کاری بیش از پیش افزایش یافته است که بر سلامت انسان اثر گذاشته و مشکلات بهداشتی متنوعی را برای افراد در معرض مواجهه ایجاد می‌کند.

بنا بر اعلام پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور، مواجهه با صدا در محیط‌های کاری با ایجاد استرس اکسیداتیو زمینه ساز بسیاری از بیماری‌ها است بنابراین با سنجش استرس در بدن از طریق اندازه‌گیری ﻣﺘﺎﺑﻮﻟﯿﺖﻫﺎی ﺣﺎﺻﻞ از این آﺳﯿﺐ رادیکال های آزاد ﮐﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﯿﻮﻣﺎرﮐﺮ ﻫﺎی اﺳﺘﺮس اﮐﺴﯿﺪاﺗﯿﻮ شناسایی می شوند مانند مالون دی آلدیید، ظرفیت آنتی اکسیدانی تام پلاسما و گروه های تیول موجود در پلاسما می توان در جهت پایش شاغلان اقدام کرد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد مصرف کشمش و دمنوش گیاهی عناب به مدت ۲۱ روز توانست درتقویت سیستم دفاع آنتی اکسیدانی بدن موثر واقع شود. این اقدام می تواند به عنوان نوعی کنترل مدیرتی همانند کنترل های مهندسی مطرح باشد که در محیط های کاری به منظور کنترل و کاهش میزان مواجهه شاغلان با عوامل زیان آوری شغلی رایج است.

این پژوهش که توسط رضوان زنده‌دل، بهجت جعفری طهرانی، مژگان تن‌ساز و منصوره حمیدی انجام شده در Toxicology Research منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا