دفاع از صلح باید در اذهان انسان‌ها ساخته شود

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی یونسکو، «ادری آزولای» در این پیام آورده است: این اصل اساسی، همان شعاری است که ۱۷۵۰ سال پیش، در ورودی دانشگاه جندی شاپور در ایران حک شده بود که "علم و دانش، فضیلت و خرد، از زور و شمشیر مهم ترند."

وی در این پیام می افزاید: از زمان تاسیس این دانشگاه، پایتخت فکری امپراتوری ساسانی، مرکز اصلی تولید دانش و مجمعی جهانی برای تولید علم بوده است. این آرمانی است که ما امروزه آن را جشن می گیریم.

در این پیام آمده است: در واقع، این دانشگاه نقشی اساسی در برتری تاریخی ایران در علم داشته است. در دوران باستان، ایران مرکز دستاوردهای علمی و محل انتقال دانش از چین و هند در شرق و به یونان و روم در غرب امروز بوده است، با توجه به این میراث، ایران یکی از شرکای اصلی یونسکو در دانش و علم است. این کشور میزبان هشت مرکز درجه II و یازده کرسی یونسکو در حوزه علمی است. این کشور همچنین میزبان سیزده ذخیره گاه زیست کره است؛ یکی از بالاترین تعداد در میان کشورهای عضو.

به نوشته وی، بخش مهمی از نقش یونسکو همان سنت بزرگ ترویج صلح و رفاه از طریق علم، دانش و فرهنگ است. این سنت در جامعه بین المللی امروز که با چالش های جدیدی همچون تغییرات اقلیمی، نابودی تنوع زیستی، اختلالات فناوری و گسترش نابرابری ها روبرو است، از اهمیت بیشتری برخوردار است. مواجهه با این چالش ها نیازمند کمک محققان، دانشگاهیان، مخترعان یا همان جمهوری جهانی دانش است که امروز آن را جشن می گیریم.

مدیرکل یونسکو در این پیام اشاره می کند: بیماری همه گیر COVID-۱۹ موجب افزایش این چالش ها شده است. بشریت باید دست به انتخاب بزند و ما باید با تعیین ارزش هایی که می خواهیم راهنمای ما باشند و انتخاب اینکه در چه جهانی می خواهیم زندگی کنیم، بر اختلافات خود غلبه کنیم.

آزولای در این پیام می افزاید: ما در یونسکو مدت ها است که به توانایی علم ایمان داریم، به شرطی که علم در چارچوبی اخلاقی و انسانی پیشرفت کند. از آنجایی که ما با دوره جدید عدم اطمینان روبرو هستیم، یادآوری آرمان همکاری و همبستگی بیش از هر زمان دیگری ضروری است.

در این پیام آمده است: جشن سالگرد دانشگاه جندی شاپور فرصتی برای گرامیداشت و ترویج میراث علمی است، میراثی که این نهاد با افتخار نمایانگر آن است. یونسکو آماده است تا از جمهوری اسلامی ایران در تلاش برای ارتقای علم و فن آوری، ایجاد دانش و به اشتراک گذاری آن حمایت کند. به این ترتیب، ما نه تنها از پیشرفت علمی، بلکه از پیشرفت همه بشریت پشتیبانی خواهیم کرد.

کنفرانس بین المللی بزرگداشت ۱۷۵۰ سالگرد تاسیس دانشگاه جندی شاپور در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۹ و ۱۰ مارس ۲۰۲۱ (۱۹ و ۲۰ اسفند ۱۳۹۹) برگزار می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا