افزایش تردیدها برای تزریق واکسن آسترازنکا

به گزارش سیناپرس؛کشور اتریش تزریق واکسن آسترازنکا را پس از مرگ یک نفر از دریافت کنندگان واکسن آسترازنکا، به حالت تعلیق درآورد. مقامات اتریشی در حال بررسی مرگ یک نفر و مشکل سلامتی شخصی دیگر پس از دریافت این واکسن کرونا هستند تا بتوانند اقدامات پیشگرانه ای در مورد تزریق واکسن داشته باشند. 
ظاهرا اداره ایمنی در مراقبت های بهداشتی فدرال اتریش دو گزارش در ارتباط زمانی با واکسیناسیون توسط واکسن آسترازنکا در کلینیک منطقه Zwettl دریافت می کند. بر اساس این گزارش، یک زن ۴۹ ساله در اثر اختلالات انعقادی شدید پس از تزریق واکسن جان خود را از دست می دهد و یک زن ۳۵ نیز ساله دچار آمبولی ریوی شده و پس از مراقبت های پزشکان در حال بهبود است. این دو زن از پرستاران کلینیک منطقه Zwettl بودند. 
لازم به توضیح است که آمبولی ریوی یک بیماری حاد ریوی است که در اثر لخته خون جدا شده، ایجاد می شود. به گزارش سیناپرس؛ اداره ایمنی در مراقبت های بهداشتی فدرال اتریش اعلام کرده است که در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط این مرگ و مشکل آمبولی ریوی وجود ندارد. به گفته این اداره لخته شدن خون از جمله عوارض جانبی شناخته شده واکسن آسترازنکا نیست.

به گزارش سیناپرس؛اداره ایمنی در مراقبت های بهداشتی فدرال اتریش به طور جدی تحقیقات خود را دنبال می کند تا هرگونه ارتباط احتمالی را شناسایی کند. برای رسیدن به این هدف، همه گروه هایی که این واکسن را دریافت کرده اند، مورد کنترل دقیق بهداشتی و پزشکی قرار خواهند گرفت. در همین راستا کنسل کردن ادامه واکسیناسیون با واکسن آسترازنکا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در نظر گرفته شده است. 

در نقطه مقابل اما، سخنگوی سازنده واکسن آسترازنکا در این رابطه اعلام کرد که هیچگونه عارضه جانبی جدی در رابطه با واکسن تأیید نشده است. در ضمن آزمایش ها و تجربیات تزریق این واکسن در بیش از ۵۰ کشور نشان می دهد که واکسن آسترازنکا ایمن و موثر است. علاوه بر این وی تاکید کرد که با مقامات اتریشی در تماس است و به طور کامل از انجام تحقیقات پشتیبانی خواهد کرد.

تنظیم کنندگان واکسن اتحادیه اروپا در پایان ژانویه این محصول را تأیید کرده و اعلام کردند که استفاده از این واکسن موثر، ایمن و بی خطر است در حالی که سازمان بهداشت جهانی (WHO) در اواسط ماه فوریه این محصول را در فهرست واکسن هایی که برای استفاده اضطراری در نظر گرفته می شوند، قرار داد.
یکی از نکات قابل توجه در رابطه با عوارض واکسن آسترازنکا این است که واکنش های جانبی دیده شده در آزمایش ها در بیشتر موارد کوتاه مدت بوده و موارد لخته شدن خون گزارش نشده است.

علاوه بر این، ارزیابی ایمنی توسط تنظیم کننده واکسن آلمان در بیش از ۳۶۰ هزار نفر که واکسن آسترازنکا را در این کشور از زمان راه اندازی در اوایل فوریه تا ۲۶ فوریه دریافت کرده اند، نشان می دهد که واکنش های جانبی مطابق با مشخصات ایمنی توصیف شده در آزمایش های بالینی است.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا