تاثیر مخرب گرمایش زمین بر یخچال های هیمالیا

بر اساس پژوهش های جدید انجام شده توسط دانشمندان چینی ، تعداد دریاچه های موجود در منطقه موسوم به قطب سوم زمین به شدت افزایش یافته است . دانشمندان دلیل این موضوع را آب شدن یخچال های این منطقه عنوان کرده اند . بر اساس آمارهای موجود از دریاچه های این منطقه ؛ به ترتیب در سال 1990 میلادی در این منطقه 4 هزار و 602 دریاچه ، در سال 2000 میلادی 4 هزار و 981 دریاچه و در سال 2010 5 هزار و 701 دریاچه در این منطقه ثبت شده است . منطقه موسوم به قطب سوم ، شامل پامیر ، کوه های هندو کش ، سلسله کوهستان هیمالیا و فلات تبت است . گفتنی است میزان ذوب یخچال های طبیعی این منطقه و تاثیرات گرمایش زمین بر مناطق فوق الذکر از سوی موسسه پژوهش های فلات تبت Institute of Tibetan Plateau Research  که از زیر مجموعه های آکادمی علوم چین محسوب می شود ، مورد بررسی و مطالعه قرار دارد .

بر اساس آمارهای موجود ، میزان مساحت کلی دریاچه های ثبت شده در منطقه قطب سوم در سال 2010 میلادی ، بالغ بر 570 تا 790 کیلومتر مربع بود .

ژانگ گو چینگ Zhang Guoqing از پژوهشگران شرکت کننده در این پروژه تحقیقاتی ، اعلام کرد که تحقیقات فوق ، نخستین مطالعه علمی و سرشماری انجام شده از تعداد و مساحت دریاچه های موجود در منطقه قطب سوم محسوب می شود . بر اساس این مطالعات همچنین مشخص شد که دریاچه های مناطق یخچالی با سرعت بسیار بیشتری از دریاچه های غیر یخچالی این مناطق در حال رشد و گسترش هستند که این موضوع نشان دهنده روند سریع ذوب یخ های این مناطق است . در مطالعات انجام شده و آمارهای اخذ شده در فاصله سال های 1990 تا 2010 میلادی ، این موضوع به وضوح قابل مشاهده است .

این پژوهشگر چینی در ادامه توضیحات خود افزود : الگوی ذوب یخ چال های این منطقه و شکل گیری دریاچه ها در آن ، کاملا متاثر از روند افزایش دمای کره زمین بوده و این مطالعات در حقیقت پایه یک پایش بلند مدت علمی در این منطقه را فراهم کرده است . ذوب این یخچال ها می تواند خطرات طبیعی بسیاری از جمله وقوع سیل را در پی داشته باشد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا