نوروز وسیله خوبی برای نگهبانی از فرهنگ مشترک منطقه است

غلامعلی حداد عادل روز یکشنبه در همایش بین المللی اجتماعی-فرهنگی حوزه تمدنی نوروز درباره منشاء نجومی نوروز افزود: نوروز یک ساعت آسمانی دارد که با گردش زمین به دور خورشید اعلام‌ می شود و یک امر قراردادی نیست.

وی در این همایش که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: نوروز یک واقعه فراتر از قراردادهای اعتباری است که زمین از لحاظ آب و هوا نیز معتدل می شود. ایرانیان و کشورهای مشترک در نوروز  زمان دقیق عبور خورشید از اعتدال ربیعی را می شناختند و پیش بینی می کردند و سال خود را در آن اعلام می کردند.

رییس بنیاد سعدی تصریح کرد: نوروز مستقل از سلایق سیاسی، دینی و تفکری است و اگر با سال نو کشورهای دیگر مقایسه کنیم، نوروز به همه ساکنان زمین به خصوص در نیمکره شمالی تعلق دارد و دوام داشته است. به همین جهت نوروز با چنین پیشینه ای به یک فرهنگ مشترک در میان کشورهای مختلف درآمده و همان طور که مستقل است باعث پیوند فرهنگ ها است.

وی اظهار داشت: هیچ کس احساس نمیکند نوروز با دین و فرهنگ آن تعارض دارد. نوروز آغاز فصل رویش و آغاز نو شدن زندگی بعد از یک زمستان طولانی است. نوروز همه را به بیرون آمدن از خانه دعوت می کند؛ با رویش و سبزی مواجه است و منشاء حیات است.

رییس بنیاد سعدی عنوان کرد: انسان به طور مستقیم از گیاهان تغذیه می کند و گیاهان از زمین با آغاز نوروز می رویند. در سلسله مراتب زندگی همه چیز به رویش برمی گردد. ایرانیان بسیار خوش ذوق بوده اند که آغاز سال خود را یک‌مناسبت طبیعی و نجومی قرار داده اند. این نشان دهنده عمق تفکر کشورهایی است که نوروز را به عنوان آغاز سال خود قرار داده اند.

حدادعادل ادامه داد: در بستر نوروز هزاران آیین در کشورها شکل گرفته است و رنگین‌کمان آیین نوروزی در کشورهای مختلف پدید می آید. نوروز در ادبیات نیز منبع الهام بوده است و یک رمز برای فرهنگ مشترک میان کشورهای منطقه نوروز است.

وی تاکید کرد: کشورهایی که فرهنگ مشترک نوروز را دارند می توانند یک وحدت و اتحادیه حول محور نوروز انجام دهند. بستر نوروز می تواند منبعی برای انواع همکاری ها باشد و در روزگاری که برخی قدرت های فرامنطقه ای و منطقه ای اتحادیه هایی مغایر با طبیعت منطقه انجام دهند، نوروز وسیله خوبی برای وحدت، همبستگی و ایستادگی در برابر نظام سلطه و نگهبانی از فرهنگ مشترک منطقه است.

 

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا