استارشیپ بعدی SN۱۱ برای آزمایش آماده می شود

این ربات چهارپای زرد رنگ در روز پنجشنبه در حالی دیده شد که در مرکز بوکاچیکا تگزاس گشت می‌زد و پیامدهای سقوط این موشک را بررسی می‌کرد.تصاویری از بقایای این موشک در توییتر منتشر شده است که در آن بدنه‌ خرد شده‌ SN۱۰ و موتورهای رپتور درهم شکسته قابل مشاهده است. هر کدام از این موتورها یک میلیون دلار قیمت دارد.

اسپیس‌ایکس(SpaceX) هنوز علت این انفجار را اعلام نکرده است اما برخی گمان می‌کنند مشکل از پایه‌های فرود آن باشد که به خوبی قرار نگرفته‌اند.

ایلان ماسک(Elon Musk) مدیرعامل اسپیس‌ایکس پس از فرود آن را "بی کم و کاست" خواند اما هنگامی که چند دقیقه بعد منفجر شد در توییتر نوشت " نابودی پرافتخار".

صرف نظر از اینکه این ماموریت چگونه به نظر می‌رسد خدمه‌ اسپیس‌ایکس به محل بازگشتند تا قطعات باقی‌مانده را جمع کنند.

این موشک ۱۶۵ فوتی(۵۰ متری) در حالی روی زمین افتاده که دماغه آن تکه تکه شده است و تنها یکی از پره‌هایش هنوز متصل است. سه موتور رپتور یک میلیون دلاری نیز در میان سیم‌ها افتاده‌اند. تصاویر نشان آثار به جا مانده و سکوی پرتاب و سگ رباتیک زئوس را نشان می‌دهند.

این ربات توسط شرکت بوستون داینامیکس(Boston Dynamics) که اکنون متعلق به هیوندای است ساخته شده است. این ربات اولین بار در ژوئیه سال ۲۰۲۰ در تاسیسات اسپیس‌ایکس دیده شد، هنگامی که این شرکت در حال انجام آزمایش فشار فوق سرد بر روی مخزن گنبدی استارشیپ SN۷  بود.

این ربات ۷۵ هزار دلاری برای استفاده در محیط‌های داخلی و خارجی مناسب است و می‌تواند محیطی که در آن قرار دارد را بررسی کند و از موانع دوری کند. همچنین از پله‌ها بالا برود و در ها را باز کند.

می‌توان از آن برای بررسی نشت هیدروکربن، بازرسی تجهیزات و انجام ماموریت‌هایی که برای نیروهای انسانی خطرناک است استفاده کرد و به همین دلیل اسپیس‌ایکس در روز پنجشنبه آن را به کار گرفت.

منابع می‌گویند، قدرت این انفجار به حدی زیاد بود که بدنه‌ی موشک را به هوا پرتاب کرد که سپس چرخید و بر روی زمین افتاد. یک شیء که می‌تواند مخزن متان باشد نیز در بر روی زمین دیده می‌شود. احتمالا از این سگ رباتیک که مجهز به دوربین و حسگر است برای جستجوی محیط‌هایی که کارکنان اسپیس‌ایکس نمی‌توانند بروند مانند محیط‌های با دمای بالا و یا شیمیایی استفاده خواهد شد.

اگرچه استارشیپ SN۱۰ هنوز روی سکوی پرتاب افتاده است اسپیس‌ایکس قصد دارد استارشیپ بعدی SN۱۱ را برای آزمایش آماده کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا