بررسی میزان رضایت بیماران از اجرای طرح تحول نظام سلامت

طرح تحول نظام سلامت از اواسط اردیبهشت ۱۳۹۳ با هدف افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت، کاهش پرداخت از جیب مردم و بهبود کیفیت خدمات سلامت در کشور اجرا شد. این طرح در حوزه درمان دارای هفت بسته «برنامه کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی، برنامه حفاظت مالی از بیماران صعب العلاج، برنامه ارتقای کیفیت هتلینگ در بیمارستان‌های دولتی، برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق کمتر توسعه یافته و محروم، برنامه حضور پزشکان متخصص مقیم در بیمارستان‌های دولتی، برنامه ارتقای کیفیت خدمات ویزیت در بیمارستان‌های دولتی و برنامه ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین» بود.

براساس این طرح، کلیه بیمارستان‌های دانشگاهی کشور(۵۶۱ بیمارستان) ملزم به ارایه خدمات بستری مورد نیاز بیماران بوده و نباید بیماران را برای دریافت خدمات، دارو و ملزومات به بخش خصوصی ارجاع دهند. همچنین، پرداخت از جیب بیماران باید حدود ۱۰ درصد کل هزینه‌های درمان آنها باشد.

با توجه به اهمیت این موضوع، پژوهشگران با انجام مطالعه‌ای میزان دستیابی به اهداف این طرح و رضایت بیماران از آن را مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه در سال ۱۳۹۶ در یک بیمارستان در شهر اصفهان انجام شد و رضایت بیماران از خدمات دریافتی بیمارستان را از طریق پرسش‌نامه بررسی و آن را با میزان رضایت سال‌های گذشته مقایسه کردند.

بررسی‌های این مطالعه نشان داد که میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت، به میزان ۶.۳ درصد افزایش یافته و به ۹۰ درصد رسیده است.

در این بررسی‌ها عنوان شد که میزان رضایت بیماران در همه ابعاد خدمات پزشکی، پرستاری، پشتیبانی و رفاهی افزایش داشته است. همچنین بیشترین افزایش رضایت بیماران از خدمات هتلینگ و پشتیبانی بیمارستان بود.

بر اساس نتایج این مطاله اجرای طرح تحول نظام سلامت، در سال‌های اول، دون و سوم اجرای این طرح، ۵.۵، ۰.۳۷ و صفر درصد افزایش داشته است.

به گفته پژوهشگران این مطالعه میزان رضایت بیماران پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت به طور نسبی افزایش داشته است.

این محققان معتقدند که این بررسی به رضایت بیماران در یک بیمارستان تخصصی شهر اصفهان پرداخته و قابل تعمیم به سایر بیمارستان‌های کشور نیست. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود پژوهش‌های مشابهی در سایر بیمارستان‌ها نیز انجام شود.

در این مطالعه علی‌محمد مصدق راد، ابراهیم جعفری پویان و سوده حاجی‌هاشمی؛ پژوهشگران گروه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، مشارکت داشتند.

یافته‌های این پژوهش به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر رضایت بیماران» در فصل‌نامه نظام سلامت حکیم، زیر نظر وزارت بهداشت منتشر شده است.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا