شمارش سلول ها با تلفن‌ های هوشمند

بیشتر ابزارهای پیشرفته شمارش خودکار سلول که در محیط‌های آزمایشگاهی به کار می‌روند، گران قیمت و حجیم هستند. در نتیجه استفاده از این ابزارها محدود به آزمایشگاه‌های بزرگ است.

در بسیاری از مناطق روستایی و کشورهای در حال توسعه، آزمایشگاه‌های بالینی مجهز به میکروسکوپ نوری، آنالیزورهای هماتولوژی یا شمارنده خودکار ذرات ممکن است به راحتی در دسترس همه نباشد.

این در حالی است که در همین مناطق، تعداد کاربران تلفن همراه به سرعت در حال افزایش است. چنین روندی نیاز به توسعه یک فناوری شمارش سلولی مبتنی بر تلفن هوشمند را نشان می‌دهد که باید علاوه بر قابل حمل بودن و سهولت استفاده، با توجه به منابع محدود هر منطقه قابل استفاده باشد.

به همین منظور، مهدی جوانمرد و شهرزاد طالبیان محققان ایرانی دانشگاه راتگرز، یک پلتفرم شمارش ذرات مبتنی بر تلفن‌های هوشمند ارائه کرده‌اند که برای ردیابی ذرات در نمونه محلول‌ها به کار می‌رود.

این فناوری قابل حمل مبتنی بر جریان بدون پمپ از لنز کوچکی استفاده می‌کند که به دوربین موبایل متصل می‌شود تا ذراتی که در کانال میکرو سیال عبور می‌کنند را بزرگ‌تر نشان دهد و با استفاده از قابلیت‌های دوربین موبایل ویدئویی ثبت کنند.

در مرحله بعد فیلم ضبط شده به رایانه منتقل می‌شود تا به وسیله الگوریتمی پردازش شود که برای شمارش ذرات توسعه یافته است.

محققان با استفاده از ۳۰ نمونه آزمایشی مختلف نشان دادند فناوری مذکور می‌تواند دانه‌های پلی استایرنی به اندازه ۱۶.۲ میکرومتر را با دقت ۱۰۰ درصد تشخیص دهد و بشمارد.

محققان عملکرد فناوری جدید خود را با استفاده از ذرات با اندازه‌های مختلف ارزیابی کردند و نشان دادند نتایج به دست آمده با روش شمارش دستی-میکروسکوپی قابل مقایسه است.

هرچند عملکرد این پلتفرم با استفاده از دانه‌های پلی استایرن محک زده شده، اما محققان تاکید دارند فناوری مذکور کاربرد وسیعی در حوزه زیست شناختی، زیست پزشکی و صنعتی دارد. این تحقیق در نشریه «ساینس دایرکت» منتشر شده است.