تشخیص بیماری‌ های قلبی از طریق معاینه چشم

به گزارش روز جمعه پایگاه خبری ساینس‌دیلی، مقطع‌نگاری همدوسی اپتیکی یا OCT یک روش تصویربرداری غیرتهاجمی است که می‌تواند تصویربرداری‌های مقطعی از ساختمان میکروسکوپی بافت‌های زیستی را انجام دهد.

وضوح این روش در مقیاس میکرومتر است. این روش تصویربرداری معمولا در کلینیک‌های چشم‌پزشکی برای ایجاد تصویر از شبکیه چشم مورد استفاده قرار می‌گیرد. چشم دریچه‌ای رو به سلامتی است و با بررسی دقیق آن می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را تشخیص داد.

مطالعات جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد ایسکمی باعث کاهش جریان خون می‌شود و دلیل آن بیماری‌های قلبی است. این عارضه منجر به از بین‌رفتن سلول‌های شبکیه می‌شود و یک علامت دائمی در چشم بر جای می‌گذارد.

بر اساس این مطالعات می‌توان این تغییر در چشم را به عنوان یک نشانگر زیستی برای تشخیص بیماری‌های قلبی قلمداد کرد. در ادامه آمده است بررسی عروق خونی چشم قادر به تشخیص مشکلات فشار خون بر سلامت سیستم قلب و عروق است.

محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند بیماری‌های قلبی را در مراحل اولیه تشخیص دهند.
به گزارش سازمان جهانی بهداشت بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است. کاهش وزن، کلسترول، چربی، کنترل قند، اجتناب از تنش و استرس و ورزش منظم روزانه مهمترین عوامل در کنترل این عارضه هستند.

آخرین آمار منتشرشده از سازمان جهانی بهداشت در مورد بیماری‌های قلبی:

– بیماری‌های قلبی عروقی مهمترین عامل مرگ و میر در سراسر جهان هستند.

– بر اساس آخرین آمار در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱۷.۹ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی جان خود را از دست دادند که معادل ۳۱ درصد از کل موارد مرگ و میر در آن سال بود. ۸۵ درصد از این آمار مربوط به حمله قلبی و سکته مغزی بود.

– بیش از سه‌چهارم مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در کشورهای کم‌درآمد و متوسط رخ می‌دهد.

– از ۱۷ میلیون مرگ زودرس (قبل از هفتاد سالگی) به دلیل بیماری‌های غیر مسری در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۸۲ درصد در کشورهای کم‌درآمد و متوسط گزارش شده و ۳۷ درصد از این موارد ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی بوده است.

– اکثر بیماری‌های قلبی عروقی با اجتناب از عوامل خطری از جمله دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، ‌چاقی، ‌عدم تحرک جسمی و مصرف الکل قابل پیشگیری هستند.

– اکثر افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا در معرض این بیماری (مانند افراد مبتلا به فشار خون و چربی بالا و ‌دیابت‌) نیازمند غربالگری منظم،‌ تشخیص زودهنگام و مدیریت شیوه سالم زندگی هستند. نتایج این مطالعه در نشریه The Lancet منتشر شده است.