سفر به دنیای کوانتوم با کمی مطالعه

به گزارش سینا پرس؛ علم کوانتوم از مباحث بسیار جذاب و پرطرفدار علم فیزیک است که کاربردهای آن نیز روز به روز آشکارتر می شود از ترانزیستورها تا مهبانگ حوزه وسیع که شاید اینشتین، پلانگ، هایزنبرگ، شرودینگر، فرمی و دیراک نیز چنین گستردگی را پیش‌بینی نمی کردند.

جذابیت این مبحث در بین علاقه‌مندان علم فیزیک از یک سو و عدم آشنایی عموم مردم از سوی دیگر از مهم‌ترین دلایل برگردان کتاب «دنیای کوانتوم» به فارسی بود در حالی که با وجود تلفن های هوشمند هر اطلاعات درست یا نادرست به سرعت همه گیر می شود افرادی نیز با سوء استفاده از اصطلاحاتی که ممکن است مفهوم آنها برای توده مردم چندان روشن نباشد با عناوین جذابی مانند روانشناسی کوانتومی درمان کوانتومی و غیره به فریب افکار عمومی می‌پردازند جالب اینکه در قسمت پایانی این اثر بخشی به این قبیل موارد اختصاص داده شده است.

بنابراین کتاب دنیای کوانتوم نوشته آلیسون جورج با ترجمه محمد حسین نیری برای مطالعه آخر هفته پیشنهاد می شود.

گفتنی است این اثر از سوی پژوهشگران مجله نیوساینتیست به سرپرستی آلیسون جورج نوشته شده است که مبانی و چارچوب‌ های دنیای کوانتوم را به نحوی که خواننده بتواند با آنها ارتباط برقرار کند از مباحث ساده به پیچیده با زبانی روان و بدون محاسبات دردسرساز ریاضی ارائه داده است. دیدگاه این مجله را در عنوانی که برای این مجموعه از کتاب که کارشناس فوری باشد در نظر گرفته اند، می توان به راحتی دریافت؛ هدف از انتشار این مجموعه این است که خواننده در حداقل زمان ممکن با مطالعه کتاب به دیدگاهی روشن از مبحث مورد نظر برسد و کتاب دروازه‌ای باشد برای فهم درست از علم.

به اعتقاد نیری مترجم این اثر، اوج کتاب شاید در نتیجه گیری آن باشد آنجا که سوالاتی را مطرح می کند که خود پاسخی برای آنها ندارد با این حال حتی وقتی می آموزیم که چگونه عجایب مکانیک کوانتومی را تحت کنترل در آوریم باز هم واقعاً نمی‌توانیم در مورد معنی این نظریه به توافق برسیم آیا این امر به وضعیت ویژه‌ای از آگاهی کلافی از خطوط هادی که ذرات را هدایت می‌کند و یا وجود تعداد زیادی از جهان ها اشاره دارد؟ آیا این مسئله تهدیدی برای علیت است؟ آیا لایه بنیادی در زیر کوانتوم وجود دارد؟ به نظر می‌رسد ایده‌های ما در مورد مکانیک کوانتومی، خود در نوعی برهم‌ نهی کوانتومی قرار دارد.

دانشمندان معتقدند که مشکل اینجاست که طبیعت به این که ما دوست داریم هر چیزی چگونه باشد علاقه ای ندارد به عبارت ساده همه تصورات ما از واقعیت نسبیت، علیت، اراده آزاد و فضا و زمان می‌ تواند همزمان درست باشد اما کدام یک اشتباه است حتی وقتی می آموزیم که چگونه عجایب مکانیک کوانتومی را تحت کنترل در آوریم باز هم واقعا نمی توانیم در مورد معنی این نظریه به توافق برسیم.

کتاب «دنیای کوانتوم» از سوی انتشارات سبزان زمستان امسال راهی کتابفروشی ها شد.

گزارش:فریده سلیمانی