فناوری برای افزایش سرعت تکثیر و تولید جلبک‌های دریایی

پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گویند با بالا و پایین کردن محل استقرار جلبک‌ها در درون آب اقیانوس با استفاده از ابزاری موسوم به آسانسور جلبک‌ها می‌توان حجم این موجود آبزی را چهار برابر کرد.

محققان می‌گویند تغییر مداوم محل قرارگیری جلبک‌ها در آب اقیانوس باعث می‌شود تا این آبزی بیشتر در معرض تابش نور خورشید و نیز مواد مغذی موجود در آب قرار بگیرد و نتیجه این امر رشد سریع‌تر آن و تولید توده‌های بسیار بزرگ جلبک است که رشدی چهار برابر سریع‌تر از حالت عادی دارند.

یکی از مزایای مهم جلبک در مقایسه با منابع سوختی زیستی دیگر مانند ذرت، نیشکر یا کلزا این است که برای رشد و تولید نیازی به زمین و خاک ندارد و در آب دریاها و اقیانوس‌ها پرورش می‌یابد. از همین رو تولید جلبک باعث اشغال زمین‌های کشاورزی نمی‌شود. علاوه بر این پرورش جلبک نیازی به آب شیرین، کود، سموم دفع آفات و غیره ندارد و به طور طبیعی در درون اقیانوس رشد می‌کند.

آسانسور جلبک‌ها متشکل از لوله‌های فایبرگلاس، کابل‌های فولادی ضد زنگ و تیرهای افقی است که جلبک‌ها به آنها چسبانده شده و در درون آب بالا و پایین برده می‌شوند. آزمایش این سازه در یک بازه زمانی ۱۰۰ روزه در سواحل کالیفرنیا و جابجایی جلبک‌ها در مسیری ۸۰ متری در عمق آب باعث شد تا آنها مواد مغذی حیاتی مانند نیترات و فسفات را بیشتر دریافت کنند و رشد آنها چهار برابر سریع‌تر شود. ارزان بودن روند طراحی این آسانسورها و فناوری ساده مورد استفاده در آنها یک مزیت دیگر محسوب می‌شود.