دستگاه‌ های تصفیه هوای خانگی درکاهش علایم آسم موثرند

این تحقیقات با کمک ۱۱۶ کودک ۶ تا ۱۲ ساله انجام گرفت که در ۴۱ منزل مسکونی با بزرگسالان سیگاری زندگی می‌کنند.در اختیار هر خانواده دو دستگاه تصفیه هوا قرار گرفت که یکی در اتاق خواب و دیگری در اتاق نشیمن نصب شد. بر اساس این تحقیقات دستگاه‌های خانگی تصفیه هوا با وجود پاکسازی آلودگی‌ها، توانایی فیلتر کردن و کاهش میزان نیکوتین موجود در هوا را ندارند و در نتیجه تمام عوارض جانبی تنفس دود دست دوم سیگار را مرتفع نمی‌کنند.

به اعتقاد محققان بهترین راهکار جلوگیری از بروز عوارض استشمام دود دست دوم سیگار، اجتناب از سیگار کشیدن در محیط خانه است.

دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی با وجود کارآیی بالا در پاکسازی آلودگی‌های هوا، یک راهکار موقتی محسوب می‌شوند و هرگز قابلیت جایگزینی با محیط بدون سیگار را ندارند. با این حال این تحقیقات نشان می‌دهد دستگاه‌های تصفیه هوا در کاهش علائم آسم به ویژه در کودکان موثر هستند.

آسم یک بیماری شایع و غیرمسری است که در آن مجاری تنفسی ملتهب شده و ورود و خروج هوا دشوار می‌شود. مرگ ناشی از آسم بیشتر در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد. استنشاق دود سیگار، مواد شیمیایی و تحریک کننده و هوای آلوده، سبب تحریک راه‌های هوایی و واکنش‌های آلرژیک می‌شود.

نگهداری حیوانات خانگی و به طور کلی تماس با موی حیوانات، استفاده از لباس‌های پوست و پشم طبیعی، گرد و غبار موجود در خانه و مبلمان، دود ناشی از تنباکو، آلودگی هوا، انواع محرک‌های شیمیایی، لوازم بهداشتی شیمیایی و انواع آلرژن مانند گرده از جمله محرک‌های بیماری آسم هستند.

حملات آسم به صورت تنگی نفس و خس خس سینه بروز می‌کند. در این بیماری مزمن، پوشش لوله‌های برونش متورم م‌ شوند، مجاری تنفسی تنگ شده و جریان هوای داخل و خارج شده از ریه کاهش می‌یابد.

علل آسم به طور کامل شناخته شده نیست ولی عواملی مانند مواد حساسیت زا، دود سیگار و مواد شیمیایی سبب تحریک این عارضه می‌شوند.مرگ‌های ناشی از آسم بیشتر در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهند.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا