سویه برزیلی ویروس کرونا مسری تر است

طبق نتایج اولیه تحقیقی جدید، شاخه ویروس کرونا که در برزیل رصد شده و به نام P۱ شناخته می‌شود، ۲ بار مسری تر از جهش‌های دیگر این ویروس است و تا حدودی مصونیت‌های به وجود آمده در اثر ابتلاء به عفونت‌های پیشین، تأثیری بر آن ندارد.

تحقیقی درباره افراد مبتلا به P۱ در شهر مانائوس نشان می‌دهد این شاخه ویروس کرونا حاوی مجموعه‌ای از جهش‌های خاص است که قابلیت انتقال آنها ۱.۴ و ۲.۲ بار بیشتر است.

همچنین ۲۵ تا ۶۱ درصد احتمال دارد این شاخه از ویروس کرونا بتواند از ایمنی به وجود آمده در نتیجه ابتلاء به شاخه‌های دیگر عفونت در گذشته، فرار کند. البته به گفته محققان، این اطلاعات نتایج اولیه هستند.

پژوهشگران هشدار دادند نمی‌توان با توجه به نتایج تحقیق نتیجه گرفت واکسن‌ها در مقابل جهش برزیلی ویروس کرونا کارآمد نیستند. شیوع P۱ به موج دوم عفونت مربوط است که از اواخر ۲۰۲۰ و اوایل ۲۰۲۱ میلادی از شهر مانائوس منتشر شد. این در حالی بود که جمعیت محلی نسبت به این بیماری ایمن شده بودند. زیرا تا اکتبر سال گذشته ۶۷ درصد مردم به کووید ۱۹ مبتلا شده بودند.

محققان متوجه شدند نسبت عفونت‌های ناشی از شاخه P۱ در این شهر طی ۸ هفته از صفر به ۸۷ درصد رسیده است.پژوهش مذکور هنوز توسط محققان دیگر بررسی نشده و محدود به شیوع شاخه برزیلی ویروس کرونا در شهر مانائوس است. به همین دلیل کارشناسان هشدار داده‌اند نباید براساس این یافته‌ها نتیجه گیری های کلی انجام شود.