کاهش اکسیژن چشم با استفاده طولانی از لنز

محمود جباروند در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: افرادی که از لنزهای چشم استفاده می‌کنند باید از نظر بیماری‌های لبه‌ی پلک و سطح چشم مورد بررسی قرار بگیرند.

وی افزود: افرادی که در ناحیه‌ی چشم عفونت یا التهاب یا خشکی دارند، نباید از لنزهای تماسی استفاده کنند، چرا که این لنزها خراش قرنیه و عفونت‌های شدیدی را برای چشم ایجاد می‌کند.

رئیس انجمن چشم پزشکان ایران اضافه کرد: تجویز لنز – زیبایی یا طبی – فقط باید توسط دکتر متخصص انجام شود.

وی ادامه داد: متاسفانه بسیاری از افرادی که به دلیل زیبایی از لنزهای مختلف استفاده می‌کنند با عفونت‌های شدیدی درگیر می‌شوند.همچنین بسیاری از عفونت‌های ایجاد شده از قبال لنزهای چشم، خطرات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را برجای می‌گذارند.

وی با اشاره به این که لنزهای چشم باید توسط وزارت بهداشت تایید شوند، عنوان کرد: بهتر است لنزهای چشم در فواصل زمانی محدود در درون چشم قرار بگیرند.

رئیس انجمن چشم پزشکان ایران افزود: استفاده‌ی طولانی مدت از لنز باعث می‌شود تا سطح اکسیژن چشم کاهش پیدا کند و قرنیه به مرور خراش بردارد.

وی با بیان این که در هنگام خواب نباید لنز داخل چشم باشد، اظهار داشت: یک لنز استاندارد و معتبر، حداقل 4 تا حداکثر 8 ساعت می تواند درون چشم قرار بگیرد.

محمود جباروند در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» با اشاره به ویژگی‌های عینک‌های آفتابی، گفت: عینک‌های آفتابی باید اشعه ماورا بنفش – uv – را جذب کند.

وی افزود: بهتر است مردم قبل از خرید عینک آفتابی، میزان جذب اشعه ماورای بنفش آن عینک را با دستگاه مخصوص عینک فروشی – uv سنج ارزیابی کنند.

رئیس انجمن چشم پزشکان ایران ادامه داد: آن دسته‌ از عینک‌های آفتابی که رنگی متمایل به قهوه‌ای یا خاکستری دارند، از عملکرد بهتری برخوردار هستند.

وی با اشاره به این که عینک‌های آفتابی باید از مراکز معتبر و دارای مجوز خریداری شوند، اضافه کرد: رنگ‌های روشن‌تر شیشه‌های عینک آفتابی اشعه‌‌ی ماورای بنفش را بهتر و بیشتر جذب می‌کنند.

محمود جباروند افزود: بسیاری از عینک‌هایی که به اسم برندهای مختلفِ خارجی در بازار به فروش می‌رسند، در واقع امر تقلبی هستند و کارایی لازم و کافی ندارند.

برنامه «روزنه» با موضوع نقش لنز و عینک در سلامت چشم، در ارتباط تلفنی با دکتر محمود جباروند (رئیس انجمن چشم پزشکان ایران) از شبکه رادیویی گفت‌ و گو روی آنتن رفت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا