چرا استارت‌آپ‌ ها در ابتدای راه به شکست می خورند ؟

 برنامه «ضرب سکه» با موضوع استراتژی های استارت آپی در اکوسیستم کارآفرینی با حضور دکتر مهدی صانعی، مشاور عالی کسب و کار و عضو هیات علمی دانشگاه و ارتباط تلفنی با هنگامه عسگری، کارشناس ارشد حقوق و مشاور استارتاپ ها و حوزه های نوآورانه روانه آنتن شد.

 کسب و کارهای نوپدید چگونه می توانند حضور خود را تثبیت کنند؟

مهدی صانعی: هر استارت آپ یا کسب و کار نوظهوری در پاسخ به یک نیاز یا انتظار برآورده نشده ایجاد می شود. اگر کارآفرینان می خواهند فرصت ها را زودتر از دیگران کشف کنند باید روندهای موجود را رصد کنند. این روندها شامل تغییرات آرام و زیرپوستی هستند که تحولاتی در آینده را رقم می زنند که نتیجه آن فرصت های جدید است.

به عنوان مثال با پیرشدن جمعیت جامعه ، نیازهای آن تغییر می کند، پس کسب و کاری برنده است که امروز بتواند نیاز 20 سال آینده را برای جمعیت کهنسال شناسایی کند و خدمتی را خلق کند. در مسیر حرکت مطمئنا چالش هایی وجود دارد که ما را به مبارزه می طلبد، اگر بتوانیم از عهده آن برآییم فرصت و مزیت شکل می گیرد که می تواند منجر به رشد شود.

ارزیابی های بین المللی نشان می دهد فضای کسب و کار در ایران وضعیت مطلوبی ندارد و همواره چالش هایی برای کارآفرینان دارد. در فضای کسب و کار با اصل تنازع بقا و بقای اصلح روبرو هستیم یعنی آنهایی موفق هستند که بتوانند بهتر عمل کنند.مسیر درست می تواند شامل انتخاب درست نیروی انسانی و حوزه فعالیت باشد.آنچه که در بحث استارت آپ ها اهمیت زیادی دارد تجربه مشتری است.

درواقع یک استارت آپ باید بتواند تجربه نو و منحصر به فردی برای مشتریان هدف خود ایجاد کند و رضایت مشتری در نخستین درجه اولویت کاری آن باشد.

 برخی از کسب و کارها در ابتدا مسائل حقوقی را حل نمی کنند و سعی می کنند همزمان با پیشبرد مسیر به آنها رسیدگی کنند ، آیا چنین روشی درست است؟

هنگامه عسگری: بسیاری از مشاغل در ایران و خارج از کشور از مدل کسب و کارهای چابک استفاده می کنند که در فرآیندهای آن، همزمان با اجرا، بازخورد دریافت می کنند و اصلاح را هم انجام می دهند . گرچه این مدل را رد نمی کنم اما معتقدم موضوعات حقوقی مسائلی هستند که گاهی استثنایی در آنها وجود ندارد، افراد نمی توانند بر خلاف بایدهای قانونی توافق کنند و گاهی یک روز هم اهمیت بالایی دارد. یکی از موضوعاتی که قانون بسیار سختگیرانه با آن برخورد می کند موضوعات مربوط به قانون کار است.

به صورت کلی ما می توانیم آزادی عمل داشته باشیم تا آنجا که قانون حدود را برای ما مشخص کرده است و در غیر این صورت، باید در زمان مقرر و مشخص، ثبت های قانونی مانند مجوزها را انجام دهیم.

 علت این که برخی از استارت آپ ها در ابتدای راه به مشکل برمی خورند چیست؟

مهدی صانعی: انتخاب حوزه فعالیت توسط استارت آپ ها یک تصمیم راهبردی کلان است. در واقع اینجا نقطه شروع است و هر آنچه که در ادامه رخ می دهد تحت تاثیر این تصمیم قرار دارد. بسیاری از افراد که در کسب و کار خود شکست می خورند، معقدند با رصد و پژوهش بسیار و با توجه به افراد موفق آن کسب و کار، حوزه مورد نظر خود را انتخاب کرده اند، در حالی که از همین افراد موفق غافل شده اند و این موضوع را در نظر نگرفته اند که یک بازیگر جدید نمی تواند به راحتی با افرادی که مدتهاست در این کسب و کار بوده اند رقابت کنند. درواقع کارآفرینان با تجربه با اصول بازار و جذب مشتری آشنایی دارند که افراد تازه وارد از این ویژگی برخوردار نیستند.

از سوی دیگر برخی از کارآفرینان زیرساخت کار خود را به صورت کوتاه مدت ایجاد می کنند و به گسترش و ارتقای شغلی خود توجهی ندارند. از ابتدای شکل گیری استارت آپ باید به توسعه فکر کرد و حتی اگر امکان و منابع مالی برای تقویت زیرساخت ها را ندارید باید امکان ارتقا را فراهم آورید تا در آینده این کار را انجام دهید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا