در چه سنی کتاب خواندن را برای کودکان شروع کنیم؟

البته کودک معنای کلمات را متوجه خواهد شد اما وقتی که  صدای شما را می شنود به شنیدن صداها علاقه مند می شود و موجب تقویت مهارت های گوش کردن در کودک می شود.
سن کودک مهم نیست وقتی که شما با کودک کتاب می خوانید فرصت برای در آغوش گرفتن و صمیمیت با کودک پیدا می کنید. اگر خرید کتاب و مطالعه کتاب را دائما انجام دهید و تبدیل به یک برنامه روتین در زندگی کودک شما شود، کتاب جزئی از زندگی کودک خواهد شد به نحوی که آن را یک سرگرمی تلقی می کند.


 
مزایای کتاب خوانی برای کودکان

کتاب خواندن برای کودکان موجب گسترش دایره لغات کودک می شود، قوه تخیل او بهبود می یابد و موجب تقویت مهارت ها ارتباطی او نیز می شود. اگر چه از ابتدا تولد کودک هر چقدر بیشتر  با او صحبت کنید برای رشد او مفید خواهد بود.
همچنان که هنگام حمام کردن اعضای بدن کودک را به او یاد می دهید و روش خوبی برای حرف زدن شما  با کودک است کتاب خواندن هم باعث افزایش گفتار شما با کودک خواهد شد.  کتاب خوانی  برای کودک او را با عددها، شکل ها و رنگ ها آشنا خواهد کرد و کودک نسبت به دنیای خودش شناخت پیدا می کند. در یک سالگی، کودک همه صداهایی را که برای حرف زدن به زبان مادری خود نیاز دارد را فرا گرفته است،هر چقدر کودک  کلمات زیادی بشنود پس بهتر می تواند صحبت کند.

چند نکته در مورد کتاب خواندن کودکان


 

تمرکز کردن روی لذت کتاب خواندن:

هنگامی که والدین برای کودک کتاب می خوانند، بهتر است فقط به صورت گذرا کتاب ها را برای آن ها بخوانند نه اینکه کلمات را به کودک یاد دهند زیرا که این کار لذت کتاب خوانی را از بین می برد‌ و هر چقدر بیشتر برای کودکان کتاب بخوانید کودک بعد از مدتی بین کلمه ها و صداها ارتباط برقرار می کند بیشتر کلمات را درک می کند. سپس بهتر است در کنار کودک با خیال راحت دراز بکشید و در بعضی مواقع او را در آغوش بگیرید و کتاب بخوانید.
حذف کردن کتاب ها صوتی: از تلوزیون، رادیو و کامپیوتر و همچنین پخش کتاب ها صوتی برای کودکان خودداری کنید. کودکان با کلماتی که برای آن ها بیان می شود و آن ها گوش می دهند یک ارتباط عاطفی برقرار می کنند. پس میزان واکنش والدین نسبت به سوال ها کودکان در مورد کتاب ها حائز اهمیت است.

حذف کردن تلویزیون

  کارشناسان بر این باورند که تلوزیون و دیگر رسانه ها برای کودکان کم تر از ۲ سال بهتر است که پخش نشود. زیرا که کودک وقتی در مقابل تلوزیون قرار می گیرد یک بیگانگی در او ایجاد می شود. برنامه ها آموزشی تلوزیون نسبت به  بازی با کودکان، قصه و داستان خواندن برای آن ها بی اهمیت می باشد.

چند روش برای علاقه مند کردن کودکان به کتاب خوانی

۱)مدت زمان نگاه کردن به تلوزیون را محدود نماییدزمان خاصی را برای تماشا تلوزیون برای کودکان انتخاب کنید. بیش از حد استفاده از رسانه ها الکترونیکی موجب می شود ذهن کودک رشد نکند‌.

۲) حس کنجکاوی در کودک را تشویق کنید

هنگامی که کودک از شما سوال می پرسد با حوصله به سوال هایش پاسخ دهید. از کودک بخواهید که با یکدیگر پاسخ سوال ها را پیدا کنید و اگر کودک زودتر به پاسخ رسید حتما او را تشویق کنید و برای او جشن بگیرید.

۳) از علایق کودکان خود حمایت کنید که موجب گسترش توانایی ها او می شود:
والدین باید به این نکته توجه داشته باشند که کودک در چه زمینه ای علاقه دارد و او را در همان زمینه حمایت کنند که منجر به تقویت توانایی ها کودک خواهد شد.

۴) از فرزند خود حمایت کنید تا بتواند در رویارویی با مشکلات آن ها را حل کند:
داستان ها و کتاب ها افرادی که در زندگی مشکلات زیادی داشته ‌اند و با آن ها مقابله کرده و موفق شده اند بخوانید و در مورد همان مشکلات با کودک سخن بگویید.
 
۵) سعی کنید که کودک مستقل شود:
همیشه اجازه دهید که کودکان موضوعات مورد علاقه خودشان را انتخاب کنند و در مورد آن ها کتاب بخوانند. این امر باعث می شود کودک شما با گذشت زمان مسئولیت کارهایی را که انجام می دهد را قبول کند.

۶) تلاش کنید تا کتاب خوانی تبدیل به دغدغه کودک شود
با حوصله و لذت و بیان خوب برای کودکان کتاب بخوانید.
برای مثال هنگام کتاب خواندن از کودک بپرسید، قیافه موش و دیدی؟ توام میتونی نقاشی موش رو بکشی؟ به نظر تو چه اتفاقی قراره بیفته؟

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا