نشان «ایران فرهنگ» سیب سلامت صنایع فرهنگی

به گزارش سیناپرس نشست رونمایی از نشان «ایران فرهنگ» با حضور دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و دکتر منصور سلطانی زاده، عضو هیات رییسه شرکت آرمان فرهنگ اسپادانا و جمعی از کارشناسان در عرصه فرهنگ روز سه شنبه دوازدهم اسفند ماه سال جاری در مجموعه پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزار شد.

صنایع فرهنگی غذای روح و فکر ماست

در ابتدای این نشست، سلطانی زاده گفت: صنایع فرهنگی به نوعی غذای روح و فکر ماست و باید تاکید جدی به آن کرد در حقیقت صنایع فرهنگی تمدن ساز بشریت است و از بعد دیگر در عین اینکه ما می‌دانیم که باید حق تولید کننده را در تمام مراحل ارائه آثار فرهنگی رعایت کنیم اما متاسفانه تلاشی برای رعایت حقوق مصرف کننده تاکنون نکرده‌ایم در حقیقت امروزه مصرف‌کننده نمی داند که باید بر اساس چه اصولی چه چیزی را تهیه کند و چگونه یک تصمیم درست در تهیه یک اقلام فرهنگی بگیرد چرا که آگاهی چندانی ندارد همواره ما در بحث کمی و کیفی کیفی صنایع فرهنگی باید دارای یک نظام ارزشیابی باشیم.

وی افزود: تا کنون نشانه های گوناگونی در کشور و در عرصه فرهنگی داده شده است. نشان ایران فرهنگ مشابه سیب سلامت در اقلام خوراکی است که به نوعی به مصرف کننده اطلاعات دقیقی از یک کالای فرهنگی می‌دهد. ما به دنبال این هستیم که چارچوبی برای تولیدکننده در راستای تولیدات بدهیم تا مصرف کننده هم بتواند با آگاهی بیشتری کالای فرهنگی خود را تهیه کند. مبنای ما در تدوین این نشان شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده است و اهداف این نشان تدوین یک استاندارد ملی به عرصه فرهنگ افزایش اعتماد و اطمینان به محصولات داخلی و فرهنگی و تقویت انگیزه سازمان ها و دولت است.

به گفته سلطانی زاده، در تدوین این نشان چهار معیار به عنوان معیارهای اصلی مدنظر قرار گرفته شده است؛ هویت نخستین معیار کالای فرهنگی در این نشان است، در حقیقت هر محصول باید دارای هویت مستقل باشد. دومین معیار تربیت است که رشد و آگاهی، تفکر نقادانه، بصیرت و آزاد اندیشی زیرمجموعه این معیار است. سلامت و خلاقیت هم دیگر معیار مهم این نشان است. این معیارها قرار است روی محصول درج شود و هر محصولی که نشان ایران فرهنگ را داشته باشد. در اصل دارای این چهار معیار اصلی است. گفتتی است، این نشان به عنوان یک معرف برای مخاطب ساخته شده است.

وی ادامه داد: کنار محل درج این نشان روی محصولات QR کدی قرار می گیرد که اگر مصرف کننده اطلاعات بیشتری را بخواهد دریافت کند، می‌تواند با اسکن این کد اطلاعات بیشتری را در بستر سایت اینترنتی ببیند. در فاز نخست کتاب، اسباب بازی و بازی‌های رایانه‌ای ویژه مخاطبان دو تا ۱۲ سال را می‌خواهیم چنین نشانی را بر روی این نوع محصولات درج کنیم.

نشان ایران فرهنگ جای خالی فعالیت‌ های نشده را در صنایع فرهنگی پر می کند

دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو در ادامه این نشست گفت: همواره یکی از مولفه هایی که می تواند منشاء تاثیرات عمیق در جامعه باشد فرهنگ است. به گفته مقام معظم رهبری ما باید یک بازنگری عمیقی در الزامات فرهنگی چهل ساله نخست انقلاب اسلامی کنیم و در چهل ساله دوم باید این ضعف‌ها را جبران کنیم. همیشه ارزیابی‌ها در مورد صنایع فرهنگی تخصصی بوده است مانند فیلم فجر شعر فجر کتاب سال و غیره. در واقع در همه حوزه ‌ها شاخص‌ ها تخصصی بوده است. اما آیا زمانی این شاخص‌ ها تعالی بخش بوده است یا خیر ؟اگر از من چنین سوالی را بپرسید میگویم در حد بسیار کم.

وی در ادامه عنوان کرد: نشان ایران فرهنگ می تواند جای خالی بسیاری از فعالیت‌ های نشده را در صنایع فرهنگی پر کند در واقع این نشان به نوعی احترام گذاشتن به مخاطب است و البته برای کودکان و رنج سنین کم به شدت مورد استفاده قرار خواهد گرفت امیدواریم که این نشان به زودی در تمامی اقلام فرهنگی جا باز کند.

در ادامه این نشست کارشناسان به بررسی الزامات و تاثیرات این نشست در فضای فرهنگی از ابعاد گوناگون پرداختند. در واقع آنها معتقد بودند؛ آنجایی که صنایع فرهنگی با فناوری عجین است نباید نگرش تک ‌بُعدی به آن داشت و باید سیستمی نگاه کرد. با توجه به تجارب جوامع موفق در عرصه ترویج فرهنگ می توان گفت راز بقای دوام فرهنگ، سیستمی بودن فضای آنان بوده است. این امر موضوعی است که باید به آن در درج نشان توجه کرد.

گزارش:مهتاب دمیرچی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا