نخبگان توافق سیاسی کنند، به توسعه اقتصادی می رسیم

به گزارش سیناپرس، آیین افتتاحیه «مرکز مدیریت اورژانس کسب و کار کشور» با حضور دکتر محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دکتر سید سعید هاشمی رییس دانشگاه علم و فرهنگ، دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی، دکتر محمد حسین ایمانی خوشخو، ریس پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی ، دکتر عیسی منصوری، معاون توسعه کار افرینی و اشتغال و دیگر معاونین و مدیران دو مجموعه روز سه شنبه 12 اسفند ماه  سال جاری  در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

پنج سال نخست فعالیت هر کسب و کاری حمایت دولت را می خواهد

رییس دانشگاه علم و فرهنگ در ابتدای این نشست با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در فضای اشتغال کشور گفت: مفتخر هستیم که جهاد دانشگاهی بر اساس نیازهای شغلی کشور به پیشبرد پروژه های خود پرداخته که هدف آن استفاده از ظرفیت ها و توانایی های موجود در کشور بوده است.

هاشمی تاکیدکرد: همچنین با توجه به اینکه همواره یکی از دغدغه هایی که دولت مردان در فضای اشتغال کشور داشته اند حفظ و نگه داشت کسب و کارها بوده ، شاید نیاز است که نهادی به عنوان واسط میان دولت و مردم وجود داشته باشد تا وظیفه حمایت از کسب و کارها را بر عهده بگیرد؛ خوشبختانه جهاد دانشگاهی در بخشی از فعالیت های خود با محوریت دانشگاه علم و فرهنگ این نقش را به خوبی ایفا کرده است.

وی افزود: مهم است که پنج سال نخست فعالیت هر کسب و کاری حمایت های ویژه ای از سوی دولت صورت گیرد که این حمایت باید مدل پلکانی داشته باشد. یعنی باید طی مراحلی رو به کاهش رود از این رو می توان خدمات خوبی به کسب و کارها برای حفظ ایجاد اشتغال داد. 

 ثبات سیاسی و مدیریتی در کشور از معیارهای اصلی توسعه  اقتصادی است

در ادامه رییس جهاددانشگاهی  درباره اهمیت توسعه و پیشرفت اقتصادی گفت: اکنون زمان آن رسیده است که کشور و دولت تصمیم بگیرد که آیا توسعه و پیشرفت اقتصادی مساله نخست کشور است یا خیر؟ اگر این موضوع ارجحیت دارد باید سایر امور اقتصادی و تصمیمات سیاسی را همسو و مطابق با این توسعه، کنیم. بنابراین یکی از راه های توسعه اقتصادی توافق سیاسی نخبگان در کشور است. در حقیقت ثبات سیاسی و مدیریتی در کشور از معیارهای اصلی این توسعه است. 

وی در ادامه گفت: مدیران سیاسی در هر وزارتخانه باید کمتر شوند و چیزی که باید افزایش پیدا کند ثبات مدیران اجرایی است. همچنین محور قرار گرفتن توسعه علم و فناوری از دیگر مواردی است که باید برای رسیدن به توسعه اقتصادی به آن توجه ویژه کرد. 

طیبی با تاکید بر این امر که نباید اجازه ورود بازارهای خارجی را به فضای اشتغال کشور دهیم، تشریح کرد: رقابت با رقبا در بازارهای جهانی مهمترین رویکردی است که می تواند ما را به توسعه و پیشرفت اقتصادی برساند. امروزه یک شرکت دانش بنیان برای اثبات خود در فضای اشتغال کشورش نیازمند سه تا دوازده سال زمان است و این شکاف باعث می شود بازارهای خارجی در کشور جان بگیرند و فضا را برای اشتغال داخلی محدودتر کنند.  

به گفته طیبی، دانشگاه علم و فرهنگ دانشگاهی کارآفرین است و امیدواریم با نگاهی همه جانبه بتوانیم از این معضلات رهایی یابیم. 

در ادامه این نشست، شریعتمداری کسب و کارها را مانند بدن انسان دانست و گفت: در کوران مباحث مربوط به نقش دولت در کسب و کارها همواره به این مشکل بر می خوردیم که به نوعی بر سر بالین بیماری هستیم که دیگر علایم حیاتی ندارد و باید مراحل تدفین آن را محیا کنیم. این عاقبت اغلب کسب و کارها در کشور ماست. در بسیاری موارد این افسوس به وجود می آید که اگر کمی زودتر به داد این کسب و کارها رسیدگی می شد از بین نمی رفتند. واحد های تولیدی هم درست مانند موجودات زنده هستند؛ اگر عمر فعالیت آن ها تمام شده باشد باید در نهایت با انجام تغییراتی در بدنه، خود را بازیابند در غیر این صورت محکوم به ازبین رفتن هستند.

وی افزود: همواره یکی از نواقص کار این است که دیر با معضلات کسب و کار ها آشنا می شویم. بنابراین مجموعه کسب و کارها نیازمند تنوعی از جاره جویی ها هستند و کسی که به فعالیت مشغول است باید بداند که همیشه جایی برای رسیدگی به آن وجود دارد. به اعتقاد من باید هماهنگی بیشتری با دانشگاه علم و فرهنگ و این مرکز نوپا داشته باشیم.  مهمترین عنصر نگه دارنده کسب و کار ها علاوه تامین منابع مالی این است که موثر واقع شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید روند فعالیت یک کسب و کار موفق به گونه ای باشد که از سوی جامعه مصرف کنندگان ارزش دریافت کنند؛ اما تا آن زمان ما باید مانند یک نهال از مراکز اینچنینی حمایت کنیم تا در نهایت به بار بنشیند. گفتنی است، در این رابطه امروز ما از نهال اولیه مرکز پایش نظارت سیاست های فعال بازار کار حمایت می کنیم که این مرکز سیاست های اشتغال زایی در کشور را رصد و پایش می کند. در اصل سیاست گذاری های حوزه اشتغال فعالیت می کند.

وی یا اشاره به فعالیت های جهاددانشگاهی ادامه داد: جهاد دانشگاهی یک شجره طیبه ای است که اگر بخواهیم تنها از فعالیت های انجام شده از سوی این نهاد بنویسیم، کتاب قطوری خواهد شد. ما تلاش کردیم از این ظرفیت حداکثر استفاده را کنیم خوشبختانه جهاد دانشگاهی در اغلب فضای علمی کشور حضور دارند و این می تواند بازوی کمکی خوبی برای مجموعه وزارت خانه ها باشد.

در تلاش برای همکاری با جهاد دانشگاهی هستیم

در ادامه منصوری درباره شکاف میان سیاست گذاری ها تا فازهای اجرایی در حوزه اشتغال گفت: تشخیص ما این است که فاصله ای واضح میان حوزه سیاست گذاری و حوزه اجرایی منجر به نتیجه وجود دارد. اکنون برای پر کردن این شکاف نیازمند نهاد هایی هستیم که بتوانند نقش پلت فرمی ایجاد کنند با این رویکرد و با تاکیدی که وزرات کار دارد برای نهادینه کردن دستاوردها یکی از حوزه هایی که همواره جا می ماند تثبیت و حفاظت از کسب و کار است. گفتنی است، مرکز اورژانس کسب و کار در گام نخست  هدفش این است که کسب و کار ها نگرانی بابت بقای خود نداشته باشند.

وی گفت: خوشبختانه در حوزه مشاغل خرد و خانگی همکاری نزدیکی با بنیاد کسب و کار داشتیم که به اعتقاد من یکی از معدود اتفاقاتی است که به شدت برای کشور موجب باقیات خواهد بود. با توجه ظرفیت خوبی که جهاد دانشگاهی دارد در تلاش هستیم همکاری های استانداردی در زمینه ایجاد فضای شغلی انجام دهیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا