وجود ۵ هزار مدرسه با جمعیت کمتر از ۵ دانش‌آموز

محسن حاجی میرزایی روز سه شنبه در نهمین همایش و نمایشگاه ملی «مدرسه ایرانی – معماری ایرانی» که مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار داشت: در همه اقصی نقاط کشور برای دانش‌آموزان متناسب با فرهنگ و معماری منطقه مدرسه وجود دارد. مدرسه بخشی مهم از اهداف نظام تعلیم و تربیت را محقق می‌کند و این مکان بسترساز و زمینه ساز تربیت آگاهانه افراد است که ساحت‌های گوناگون تربیتی را شکل‌ می‌دهد.

وی در باب اهمیت مدرسه و نقش آن در زندگی افراد گفت: مدرسه همراه با ماندنی ترین خاطرات زندگی است که سال‌های طولانی در یاد و خاطر همه افراد باقی می ماند. درواقع اولین ارتباطات اجتماعی و پیوند با گروه همسالان و جامعه نظم یافته به دور از خانواده در مدارس شکل گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: افراد مهم‌ترین دوره هویت خود را در مدارس می گذرانند، کودکی پایدارترین زمان تاثیرپذیری در افراد است که در مدرسه سپری می‌شود.

حاجی میرزایی اظهار داشت: مدرسه باید کانون تحولات جمعی در محله و محیطی امن، آرام، مقاوم، بانشاط و دوست داشتنی باشد، دانش آموزان باید روزانه به محیطی مناسب وارد شوند که مجهز به تجهیزات و فناوری مناسب باشد. در واقع این معماری متمایز مدرسه تسهیل کننده سلامت جسمی دانش آموزان است.

وزیر آموزش و پرورش به موضوع معماری و اهمیت آن در ساخت بناهای آموزشی اشاره کرد و در این خصوص توضیح داد: معماری، هنر و دانش طراحی بنا و توجه به ساختارهای کاربردی بناها، بخش مهم و جلوه برجسته از تمدن هر جامعه ای به شمار می رود.

حاجی میرزایی با بیان اینکه معماری بناها در تحقق ماموریت ها نقش اساسی و کلیدی دارد، افزود: نقص‌های طراحی را حتی با مدیریت هم نمی توان جبران کرد و وقتی طراحی با سازه‌های بنا سازگار نباشد، هیچ چیزی نمی تواند این‌ کاستی‌ها را جبران کند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بناها برای تحقق اهدافی شکل می گیرند و نقش معماری سازگار کردن این بناها با اهداف موردنظر است؛ در واقع، نقش معماری و طراحی، تسهیل کننده اهدافی است که بنا برای آن ساخته شده است.

حاجی میرزایی همچنین خاطرنشان کرد: در طراحی بناهای آموزشی تنها دانش مهندسی لازم نیست و به دانش تعلیم و تربیت نیز نیاز است. مدرسه یک بنای بسیار مهم و متمایز به دلیل کارکردها و تاثیرات عمیق آن است.

حاجی میرزایی افزود: در همایش «مدرسه ایرانی – معماری ایرانی» به دنبال گونه‌ای از مدرسه هستیم که تسهیل کننده اهداف نظام تعلیم و تربیت باشد. این همایش نشان می دهد که در سطح کشور در میان دانشجویان و استادان اراده ای هست تا به این نیاز ملی پاسخ داده ‌شود.

وی ادامه داد: امیدوارم این همایش بتواند به جامعه دانشجویان و مهندسان برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت کمک کند.

در این مراسم نمایشگاه مجازی «مدرسه ایرانی- معماری ایرانی» افتتاح شد.

منبع:ایرنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا