پایان یک سوم کل سرطان‌ها با هدف‌گیری ژنی خاص

گروهی از محققان موسسه تحقیقات کودکان استنلی مان در بیمارستان کودکان آن و رابرت اچ لوری (Ann & Robert H. Lurie)  شیکاگو ایالات‌متحده دریافتند که خاموش کردن ژن GLI۱ می‌تواند تکثیر سلول‌ها را از کنترل ژن خارج کند که این مورد یکی از اصلی‌ترین خصوصیات در رشد سرطان است.

محقق ارشد تحقیق، دکتر فیلیپ ایاناکون اظهار کرد: «از نتایج تحقیقات قبلی دریافتیم که GLI۱ باعث تکثیر سلولی گسترده می‌شود که علت بسیاری از سرطان‌هاست. همچنین کشف کردیم که این ژن بیان خود را تحریک می‌کند. در سلول‌های بنیادی جنینی انسان زنده نیز ثابت کردیم که حذف قسمت تنظیم‌کننده GLI۱ بیان این ژن را از بین برده و فعالیت آن را متوقف می‌کند. این یافته‌ها امیدوار کننده است و می‌تواند به یک هدف درمانی برای سرطان تبدیل شود.»

دکتر ایاناکن و گروه وی با استفاده از فناوری ویرایش ژن کریسپر (CRISPR) ناحیه اتصال را از ژن‌های GLI۱  در دی‌ان‌ای (DNA) سلول‌های بنیادی جنینی انسان حذف کردند. نتایج نشان داد با حذف این قسمت خاص، GLI۱  خاموش باقی ماند. انجام این کار در توانایی طبیعی ژن در تحریک گسترش خون، استخوان و سلول‌های عصبی تداخل ایجاد می‌کند.

محقق ارشد این تحقیق، یکاترینا گالات از موسسه تحقیقات مان توضیح می‌دهد: «بخش شگفت‌انگیز تحقیق این بود که تاثیر خاموش کردن GLI۱ روی تمایز سلول‌های بنیادی بر کل سه دودمان سلولی نیز تاثیر دارد.»

محققان خاطرنشان کردند که پس از تولد، هنگامی که جنین سلول‌های بنیادی را به اجزای مختلف بدن تبدیل می‌کند، مفید بودن GLI۱ پایان می‌یابد. فعال شدن آن‌ها پس از آن زمان می‌تواند منجر به تقسیم غیرطبیعی سلول و رشد تومور شود و بافت سالم را از بین ببرد.

دکتر ایاناکن افزود: «اگر موفق به توقف بیان این ژن در زمینه سرطان شویم، این روش پیامدهای منفی بر زیست‌شناسی طبیعی نخواهد گذاشت.»

گروه‌های تحقیق بیان کردند: «GLI۱ تقریبا از هر سه مورد سرطان انسانی با یک  مورد آن ارتباط دارد. همراه با تکثیر سلول‌ها، ژن‌های فعال GLI۱ می‌توانند انتقال سلول‌های توموری را افزایش دهند و باعث مقاومت بیشتر در برابر شیمی‌درمانی شوند.»

دکتر ایاناکن نتیجه‌گیری می‌کند: «گروه ما قصد دارد، پروتئین‌های مرتبط با GLI۱ که در تنظیم بیان GLI۱ از طریق قسمت اتصال کمک می‌کنند را مورد بررسی قرار دهد. هدف قرار دادن این پروتئین‌ها به عنوان وسیله‌ای برای جلوگیری از فعالیت GLI۱ می‌تواند یک راهبرد درمانی موثر در درمان سرطان باشد.»

نتایج این تحقیق در نشریه Stem Cells منتشر شده است.