تشخیص کمبود آهن از کمبود منگنز در گیاهان

منیر اسدزاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: گاهی در گیاهان مبتلا به کمبود آهن، غلظت آن در برگ‌ها بیشتر از حد نرمال است و حتی به تازگی در تجزیه‌های برگی، مقدار غلظت آهن درج نمی‌شود. این بدان علت است که وجود آهن زیادی در برگ‌ها ملاک عمل نیست و باید از طریق محلول پاشی و ایجاد شرایط خوب مدیریتی، حرکت آهن را در گیاه بهبود بخشید تا علایم کمبود آهن در برگ‌ها مشاهده نشود.

وی با اشاره به این‌که میوه‌ها ممکن است به رنگ نارنجی روشن درآیند و اندازه آن‌ها کوچک شود، عنوان کرد: شاخه‌ها و اندام‌های شدیداً آسیب دیده، سرخشکیده می‌شوند.

اسدزاده عنوان کرد: کمبود آهن در اثر آسیب دیدگی ریشه‌ها از غرقاب بودن زمین، نماتودها و یا مسمومیت ناشی از زیادی عناصر غذایی در درخت توسعه می‌یابد.

این کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان تصریح کرد: در بعضی از موارد، به ویژه در شاخه‌های نورسته، علایم کمبود آهن و منگنز با هم تداخل کرده، تشخیص را مشکل‌تر می‌کند.

وی تصریح کرد: منگنز همانند آهن عنصری غیر متحرک در گیاه است و علایم کمبود آن ابتدا در برگ‌های جوان درخت ظاهر می‌شود، در کمبود آهن رگبرگ اصلی و فرعی اغلب به صورت شبکه سبز رنگ دیده می‌شود، در صورتیکه در کمبود منگنز رگبرگ اصلی و فرعی به صورت نواری پهن به رنگ سبز ظاهر می‌شوند که بیشتر حالت لکه لکه‌ای به برگ می‌دهند.

اسدزاده افزود: مهم‌ترین نشانه کمبود منگنز، کلروز بین برگ‌هاست که معمولاً تمام قسمت‌های بالای درخت را فرا می‌گیرد، رشد درخت نیز کاهش یافته و در بعضی مواقع درختان به صورت کوتاه باقی می‌مانند.

این کارشناس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان ادامه داد: برخلاف کمبود آهن در کمبود این عنصر، قسمت نوک و حاشیه برگ‌های درخت به صورت سبز باقی میمانند. در شرایط کمبود حاد راه تشخیص این است که برگ‌های انتهایی را با محلول 6.5 درصد سولفات آهن رنگ آمیزی و به مدت چند هفته صبر می‌کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا