ساخت دستگاه مین روب با کمترین هزینه

به گزارش سیناپرس اصفهان، مسعود حسنی جوان مخترع افغان با الهام گرفتن از اسباب بازی های دوران کودکی اش و با کمترین هزینه دستگاه منفجر کننده مین ساخت.

حسنی که در سن 14 سالگی از افغانستان فرار کرده بود برای عملی کردن اختراعش به کشورش بازگشت تا بتواند صدها مین پنهان در سطح این کشور را با کم ترین هزینه بروبد.

وی نام "کوفان" را برای اختراع خود اختصاص داد که در زبان دری به معنای منفجر شدن است همچنین پیستون های میخ مانند سطح این دستگاه ظاهری شبیه یک سیاره نورد کروی غول پیکر برای آن ایجاد کرده است.

کوفان از بامبو و پلاستیک قابل تجزیه ساخته شده و با نیروی باد کار می کند، هسته مرکزی این دستگاه شامل سیستم ردیاب (GPS) برای ضبط اطلاعات مناطق پاك شده است و این هسته به اندازه ای از زمین فاصله دارد که از آسیب مین های ضد نفر در امان باشد. این اختراع با وزن 70 کیلوگرم و قطر 190 سانتی متر، در نوع خود به حدی سبک است که حتی با یک باد ملایم به حرکت درآمده و حین چرخش مین های موجود در مسیر خود را فعال می کند.

طبق اعلام سازمان ملل، بیش از 110 میلیون مین فعال در 70 کشور پراکنده شده و مین های ذخیره شده ای با همین تعداد، انتظار کاشت در سراسر جهان را می کشند. در این خصوص طبق نشریه صنعتی Landmine Monitor که توسط کمپین بین المللی منع مین گذاری منتشر شده، خنثی کردن دستی مین توسط کارشناس های آموزش دیده متداول ترین روش پاکسازی مین در سطح جهان است اما این روش در برخی موارد برای خنثی سازی تنها یک مین تا هزاران دلار هزینه می تراشد، در مقابل حسنی ادعا می کند هزینه ساخت دستگاه كافون حدود 40 دلار است.

این اختراع طی ماه جاری در موزه هنر مدرن نیویورک به نمایش گذاشته می شود.

مترجم: هاجر غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا