جذب منابع بین المللی به منظور توسعه اکوسیستم نوآوری

مصطفی بغدادی در رویداد دوشنبه‌های استارت‌آپی حوزه سلامت دیجیتال که به صورت آنلاین امروز برگزار شد، با بیان اینکه این رویداد دومین رویداد در حوزه سلامت دیجیتال است، افزود: دوشنبه‌های استارت‌آپی رویداد صندوق  نوآوری و شکوفایی است که با هدف معرفی استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه پذیر به سرمایه گذاران برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این رویداد زمینه جذب سرمایه گذاری خطرپذیر برای استارت‌آپ‌ها فراهم خواهد شد، اظهار کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به واسطه بندی از قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان مصوب سال ۱۳۸۹ تاسیس شد و این صندوق در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد.

بغدادی خاطر نشان کرد: در آن زمان استارت‌آپ‌ها برای کشور و سیاستگذاران شناخته شده نبود و در قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان نیز به حمایت از استارت‌آپ‌ها توجهی نشده بود و قید اصلی این قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: امروز ما در شرایطی از حمایت از اکوسیستم نوآوری سخن به میان می‌آوریم که بخش جدی از این اکوسیستم را استارت‌آپ‌ها تشکیل می‌دهند که در قالب تعریف‌های ارائه شده درباره شرکت‌های دانش بنیان نمی‌گنجند؛ از این رو نمی‌توان منابع مالی صندوق نوآوری و شکوفایی در اختیار شرکت‌های استارت‌آپی قرار داد، ولی از سوی دیگر نمی‌توان این شرکت‌ها را از منابع مالی این صندوق محروم کرد.

بغدادی، ادامه داد: از این رو در بررسی‌هایی که در معاونت سرمایه گذاری دور سوم هیات عامل این صندوق انجام شد، طرح "هم سرمایه گذاری" برای این چالش ارائه شده است تا از این طرح علاوه بر آنکه سرمایه‌های این صندوق مشوقی برای سرمایه گذاری خطرپذیر شود، از استارت‌آپ‌ها نیز حمایت‌های مالی صورت گیرد.

وی با اشاره به تاسیس ۵۶ صندوق پژوهش و فناوری و همچنین صندوق‌های جسورانه در کشور، خاطر نشان کرد: این صندوق‌ها عاملین صندوق نوآوری و شکوفایی هستند که بر اساس ضرورت‌ها و ضوابط می‌توانند به صندوق نوآوری و شکوفایی درخواست هم سرمایه گذار بدهند و این جریان سرمایه خوبی را به سمت استارت‌آپ‌ها هدایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: اجرای طرح هم سرمایه گذاران با شتابدهنده‌ها توسعه یافته است که این امر ریسک شکست و عدم قطعیت طرح‌ها را برای شرکت‌ها کاهش خواهد داد.

مدیر توسعه اکوسیستم صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به برگزاری رویدادهای استارت‌آپی در این صندوق، رویداد امروز را نوزدهمین رویداد در اکوسیستم نوآوری کشور دانست و یادآور شد: ۱۷ رویداد در محل این صندوق برگزار شد و یکی از این رویدادها را در نشست کشورهای دی-۸ در حضور سرمایه گذاران خارجی برگزار کردیم و درصدد هستیم که این برنامه را در سال‌های آینده اجرایی کنیم تا از منابع بین المللی برای اکوسیستم نوآوری کشور بهره ببریم.

بغدادی با تاکید بر اینکه تاکنون ۱۱۷ استارت‌آپ‌ طرح‌های خود را در حضور سرمایه گذاران ارائه کردند، اظهار کرد: در این رویدادها ۳۷۰۰ مخاطب به صورت حضوری و مجازی حضور داشتند، ضمن آنکه ۳۴۰ میلیارد تومان سرمایه از سوی استارت‌آپ‌ها درخواست شد و حدود ۳۱ میلیارد تومان برای استارت‌آپ‌ها سرمایه جذب شده است که البته میزان جذب سرمایه بیشتر از این میزان است؛ چرا که برخی از سرمایه گذاران مایل به اعلام سرمایه گذاری نیستند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا