ویتامین B6 کرونا را کنترل می کند

به گزارش سیناپرس به نقل از medicalxpress، تاکنون بارها از محققان از فواید ویتامین های D و C و موادمعدنی مانند روی و منیزیم در تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کووید- 19 خبر داده اند اما آنها معتقدند که ویتامین B6 در این میان از نظرها دور مانده است به طوری که می تواند بسیار مؤثر باشد.

محققان بر این باورند که مصرف ویتامین B6 بالا در کاهش طوفان های سیتوکینی نقش به سزایی ایفا می کند. علاوه بر شستشوی دست ها، غذاها و مواد مغذی در خطر اول دفاع در برابر عفونت ویروس کرونا به شمار می رود. غذا اولین دارو و آشپزخانه نخستین داروخانه است.

به تازگی، دانشمندان مقالات متعددی پیرامون نقش تغذیه و رژیم غذایی در حفاظت از بدن در برابر ویروس کرونا منتشر کرده اند و در این بین، برخی نیز به اهمیت نقش ویتامین B6 اشاره کرده اند. آنها بر این باورند که این ویتامین با سرکوب التهاب، استرس اکسیداتیو و استرس کربونیل، نوعی اثر حفاظتی در برابر بیماری های مزمنی چون بیماری های قلبی و عروقی و دیابت ایجاد می کند.

کروناویروس و آنفلوآنزا جزء ویروس هایی هستند که منجر به آسیب های مرگ بار ریوی و در نهایت مرگ ناشی از سندروم حاد تنفسی می شوند. عفونت های ویروسی نوعی طوفان سیتوکینی ایجاد می کنند که باعث التهاب سلول اندوتلیال مویرگی ریه، نفوذ نوتروفیلی و افزایش استرس اکسیداتیو می شود.

به گزارش سیناپرس، محققان اشاره می کنند که ایجاد لخته های خونی و طوفان سیتوکینی که نوعی التهاب شدید است، با شدت کووید- 19 در ارتباط است. طوفان های سیتوکینی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی فعالیت بیش از حد از خود نشان می دهند که حتی حمله به سلول های سالم را آغاز می کند. در این بین، لخته های خونی مرتبط با کووید- 19 منجر به انسداد مویرگ ها و آسیب به اندام های حیاتی مانند قلب،  ریه ها، کبد و کلیه ها می شود.

ویتامین B6 نوعی ماده مغذی ضد ترومبوز و ضد التهاب شناخته می شود. کمبود این ویتامین در بدن با کاهش فعالیت ایمنی و مستعد شدن بدن در برابر عفونت های ویروسی همراه است. ویتامین B6 با سیستم ایمنی بدن ارتباط نزدیکی دارد. کمبود این ویتامین در افرادی که دچار التهاب مزمن هستند مانند مبتلایان به دیابت، چاقی و بیماری های قلبی دیده می شود. به همین دلیل است که محققان هشدار می دهند که افراد چاق و دیابت یک بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

مترجم:ندا اظهری