محتواهای الکترونیکی تولیدی دانشکاه‌ها باید ذخیره شود

علی اکبر صفوی روز دوشنبه در گفتگو با ایرنا با تاکید بر اینکه دروس ضبط شده آموزش های الکترونیکی باید در آرشیو دانشگاه ها نگهداری شود، اظهار داشت: حجم زیادی از محتواهای آموزشی ضبط شده نسبت به سال گذشته در دانشگاه ها وجود دارد که به دلیل اشغال کردن فضای زیاد، این آرشیوها پاک می شوند.

وی افزود: با تاسف اعلام می کنم بخشی از مجریان و مسوولان در دانشگاه ها و گروه های مختلف هنوز اهمیت این محتواها را متوجه نشدند و به راحتی در برخی از دانشگاه ها این محتواها را پاک می کنند؛ در حالی که محتواهای ضبط شده آموزشی باید به عنوان ثروت در آرشیو نگهداری شود.

رییس کارگروه آموزش های الکترونیکی وزارت علوم، این نگاه را غلط دانست و تاکید کرد: ضعف دانش و درک بخشی از مسوولان در گروه های مختلف رده های مدیریتی موجب این مشکل شده است. درس ضبط شده در واقع مقدمه ای برای اجرای آموزش های الکترونیکی است؛ بنابراین، نیازمند بازنگری شیوه های تدریس و ارتباط دانشجو و استاد هستیم.

صفوی همچنین با اشاره به اینکه باید از الان روی اشتراک گذاری محتواها بین دانشگاه ها در سطح ملی و بین المللی تمرکز کرد، گفت: شیوه اشتراک گذاری محتواها از نکاتی است که باید برای رقم زدن تحول آموزشی، روی آن تمرکز کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز درباره وجود مشکل اینترنت در آموزش های الکترونیکی طی یک سال گذشته، خاطرنشان کرد: در بدو شروع آموزش های الکترونیکی،‌ برداشت عده ای این بود که اینترنت در شهرهای تهران، مشهد، شیراز و برخی شهرهای بزرگ مشکلی نداشته باشد و در استان سیستان و بلوچستان یا استان های کمتر برخوردار این مشکلات بیشتر باشد اما در عمل دیدیم که اینگونه نبود و در استان های بزرگ حتی پایتخت با مشکلات اینترنتی متعدد روبه‌رو بودیم.

وی اظهار داشت: با وجود اینکه کشور در یک سال گذشته شرایط تحریمی سختی داشت و حتی تامین یک قطعه برای گسترش زیرساخت کشور با مشکل مواجه بود اما در مجموع اتفاقات قابل قبولی در آموزش های مجازی رخ داد و زمینه رشد ۱۰۰ درصدی در بهبود اجرای آزمایشگاه ها و دروس عملی فراهم شد.

در طول اجرای آموزش های الکترونیکی در پاندمی کرونا، بیش از ۹۸ درصد کلاس‌های تئوری و بیش از ۷۷ درصد کلاس‌های عملی در ۲۲۰ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی به ‌شیوه الکترونیکی ارایه شده است.

بر پایه آمار دریافتی، کلاس‌های برخط (با حضور همزمان استاد و دانشجو در کلاس) بیش از ۸۵ درصد مجموع ساعات رسمی کلاس‌ها را شامل و حدود هفت درصد دروس فقط به‌ صورت برون‌خط (آفلاین) ارایه شد. همچنین بیش از ۹۷ درصد مجموع دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی ارایه‌دهنده گزارش، توانستند در نیمسال تحصیلی گذشته از آموزش‌های الکترونیکی بهره‌مند شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا