مدرسه تلویزیونی ایران کمتر از 10 روز از تعطیلی مدارس راه اندازی شد

کوچ  از کلاس های مدرسه و آموزش سنتی به درون قاب کوچک تلفن همراه و دنیای اینترنت در نهایت منجر به رفع مشکلات عمده فنی و تجهیزات فناوری شد.مدارس از ابتدای اسفند سال ۹۸ تاکنون به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و به منظور تداوم جریان آموزش به ناچار راهی فضای مجازی شدند.

در واقع وزارت آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی تعطیلی با شعار "آموزش تعطیل نیست" آموزش از راه دور را دستور کار قرار داد. بنابراین این وزارتخانه با کمک نهادهایی مانند صدا و سیما و وزارت ارتباطات و همچنین فعالیت معلمان شروع به آزمودن روش‌های مختلف کرد.

اما دانش آموزان در روش های مختلف تعیین شده به ویژه مدرسه تلویزیونی با خلاءهای آموزشی بسیاری از جلمه تعامل نداشتن معلم و دانش آموز و کمبود زمان تدریس رو به رو بودند؛ بنابراین محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و از همان هفته های ابتدایی تعطیلی مدارس، از ایجاد یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مستقل برای آموزش مجازی دانش آموزان خبر داد که این وعده تقریبا یک ماه بعد در فروردین ۹۹ با راه‌اندازی شبکه شاد محقق شد.

این شبکه که در زمان شیوع ویروس کرونا مدرسه دانش‌آموزان محسوب می‌شد، در روزهای ابتدایی مانند هر پدیده نوپای دیگر با اشکالات فنی رو به رو بود که وزارت آموزش و پرورش به مرور سعی در رفع این نقص‌ها و ارتقا نسخه شاد کرد.

سید حسن الحسینی مسوول شبکه آموزشی شاد از عضویت ۲۰ میلیون نفر در این شبکه‌ خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۸۰ درصد از دانش‌آموزان در این شبکه عضو هستند و روزانه حدود ۶۰۰ هزار کلاس درس در این شبکه برگزار می‌شود. همچنین ۴۰۳ گیگابیت بر ثانیه حجم ترافیکی اختصاص یافته به شاد است که به زودی آن را ارتقا خواهیم داد.

آموزش و پرورش از همان روزهای ابتدایی به منظور سهولت دانش‌آموزان و برای پیشرفت و ارتقای این شبکه اقدامات بسیاری از جمله رایگان بودن اینترنت فضای شاد، افزایش پهنای باند این شبکه تخصصی و ارتقا نسخه و قابلیت‌های شاد از جمله اقدامات آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری در این زمینه بود.

تداوم جریان آموزش در سه بستر متفاوت برای دانش آموزان

رضوان حکیم‌زاده  معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اقدامات صورت‌ گرفته در دوران شیوع ویروس کرونا برای تداوم آموزش دانش‌آموزان گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا از سال گذشته تاکنون در سه بستر مشخص آموزش‌ها را شروع کردیم. با توجه به اینکه همه مناطق و دانش‌آموزان شرایط یکسانی ندارند، سعی شده که یک برنامه جامع تداوم آموزش  تدوین شود که در این برنامه هیچ دانش آموزی از جریان آموزش محروم نماند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اولین بستری که بلافاصله پس از تعطیلی مدارس شروع به کار کرد، مدرسه تلویزیونی ایران بود که با همکاری صدا و سیما بویژه شبکه آموزش کمتر از 10 روز از تعطیلی مدارس این امکان میسر شد که به صورت زنده مدرسه راه‌اندازی شود و درنهایت همکاران در برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرده و تمام تلاش خود را برای زنده نگه داشتن جریان آموزش بکار گرفتند.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش با توجه به نیاز به تعامل و ارتباط میان معلم و دانش آموزان، بستر شاد را راه‌اندازی کرد که یک بستر تخصصی برای آموزش به دور از آسیب‌های احتمالی ورود غیربرنامه‌ریزی شده به فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان است.

وی یادآور شد: آموزش و پرورش سعی کرد که یک محیط کاملا آموزشی را در بستر شاد مهیا کند که درنهایت راه‌اندازی شد و پس از گذشت مدت زمانی از شروع به کار نسخه اول، تیم فنی آن را ارتقا بخشید، نسخه دوم به مراتب از نسخه اول شاد  پیشرفته تر بود و امکانات بهتری داشت و نسخه سوم را که اخیرا راه‌اندازی شده هم امکان ارتباط تعاملی، پخش زنده، امکان حضور و غیاب دانش‌آموزان، برگزاری آزمون‌ها به آن اضافه شده و می‌توان گفت پیشرفت خوبی داشته است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد:بستر سومی که قرار است در دوران شیوع ویروس کرونا از آن برای تداوم آموزش دانش آموزان استفاده شود، ارسال درسنامه همراه با برنامه عمل برای مناطق کمتر برخوردار روستایی و عشایری بود که یا دانش‌آموزان به گوشی موبایل و تبلت دسترسی نداشتند و یا در آن مناطق زیرساخت‌های فناوری و دسترسی به اینترنت وجود نداشت.

حکیم‌زاده با تاکید بر اینکه باید وضعیت آموزش دانش‌آموزان پیگیری می شد، ادامه داد: در تمام مناطق کشور با یک برنامه عمل دقیق به صورت بودجه بندی هفتگی و ماهانه درسنامه‌هایی تنظیم شد و توسط راهبران آموزشی و آموزگاران مدارس عشایری و مدیران به دانش آموزان تحویل داده شد  و همکاران در زمان مشخص نیز این تمرین‌ها را از دانش آموزان تحویل می گرفتند و میزان یادگیری آنها ارزیابی می کردند.

به گفته وی، هر سه اقدام آموزش و پرورش برای تداوم آموزش تا امروز ادامه دارد، دستورالعمل تداوم آموزش در مناطق محروم و روستایی و عشایری در اسفند سال گذشته ارسال شده و همچنان ادامه دارد، همچنین مدرسه تلویزیونی ایران بدون وقفه برنامه پخش می کند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال یک باکس جدید برنامه متمرکز آموزش پیش‌دبستانی‌ها به برنامه درسی مدرسه تلویزیونی ایران در سراسر کشور اضافه شد، هر سه این برنامه‌های در نوع خود نوآورانه هستند و هم دستاوردهای خوبی برای تداوم آموزش داشتند.

حکیم‌زاده خاطرنشان کرد: اقدام دیگری که در زمان شیوع ویروس کرونا انجام شد این بود که دانش‌آموزان بتواند علاوه بر ارائه آموزش، سنجش و پایش داشته باشند.

وی گفت: همچنین در بحث یادگیری دانش‌آموزان، شیوه‌نامه‌ای تنظیم و به استان‌های کشور ارسال شده که براساس آن مدیر هر مدرسه مسوول این می‌شود که یادگیری دانش‌آموزان را کنترل کند و این اطمینان را بدست آورد که هر دانش‌آموزی امکان دسترسی به یکی از این بسترهای آموزش را دارد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: مدیران مدارس باید وضعیت یادگیری دانش آموزان را ارزیابی کنند، به صورت خاص برآموزش پایه اول و دومی‌ها تمرکز شده و در خواست کردیم که ارزیابی دقیق‌تر از میزان تسلط آنها بر مهارت خواندن و نوشتن داشته باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا